Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.

Hjernedød?

Dammann, Josva
2006-07-03
Mennesker i russland betaler skyhøye summer for å få sine egne og nærmestes hjerner oppbevart etter døden - til man en gang i framtiden kan få evig liv.
Dagbladet kunne Søndag 2.7.2006 fortelle sine lesere om hvordan de to russerne Danila Medvedev og Alekseij Potapov for ni tusen dollar tilbyr en liten mulighet for et videre liv etter døden - en gang i framtiden.

Foretningsideen høres for så vidt enkel ut, men virker også en smule grotesk og naiv:
- En gang i framtida kan det skapes kunstige mennesker. Da kan hjernene tas i bruk igjen, og personen vil leve evig, sier Danila Medvedev til Dagbladet.

Man kan stille mange spørsmål rundt en praksis som dette. Er det for eksempel nok bare å bevare hjernen for å bevare en person? Hører det man ofte tenker på som en sjel til hjernen?

Mange forskere vil nok stille seg skeptisk til hvorvidt løftene om et evig liv kommer til å oppfylles en gang i framtiden. Og det er nok mange som tenker at de to russerne som står bak firmaet Kriorus bare er ute etter å tjene penger.

Jakt etter mening
Men tanken er ikke ny. Mennesket har til alle tider sett etter noe større enn seg selv og lett etter mening og håp både i sitt eget liv og i tilværelsen.

En grunnleggende idé opp gjennom tidene har vært at man må gjøre seg fortjent til sitt evige liv. Gjør man mange nok gode ting vil man kunne komme til himmelen, nirvana, Valhall eller de evige jaktmarker.

Prisen
Da Jesus kom til jorda snudde han opp ned på noen ting. Et eksempel er at han sa at ingen egentlig var gode nok til å få evig liv. Men samtidig påsto han at han kunne gi mennesker evig liv, helt gratis.

Kristne og andre både før og senere har villet selge avlatsbrev, helsekost og kosmetikkprodukter som holder deg evig ung for ni tusen dollar. Men Jesus ville ikke ha penger.

Motivet
Ideen som kristendommen bygger på er at Jesus kjøpte evig liv som en gave til mennesket. Og at det var kjærlighet, ikke fortjeneste som lå bak.

Johannes 3. 16 fritt etter hukommelsen:
For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin eneste sønn, slik at alle de som tror på han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone