Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
Synd og skam"Er det ikke vår oppgave som kristne å løfte pekefingeren", spør Steinar Lea.

Synd og skam

Lea, Steinar
2005-11-01
Bud og regler, den store kristne pekefinger, nei til ditt og nei til datt, synd, skam, og så videre og så videre. Dette er vi kristne svært flinke til å preike om, til stor ødeleggelse for det kristne budskapet vi egentlig ønsker å få fram. Er det ikke på tide med litt konstruktiv selvkritikk?
Er det ikke vår oppgave, som kristne, å løfte pekefingeren, senke øyenbrynene og si nei fysjom til alt vi definerer som synd og umoral? Er det ikke vi som skal sette standarden for Moralen, og virkelig få fram hva vi ikke liker, og hva vi mener er styggedom nummer én, to, ja gjerne hele rekken? Er ikke det oss, eller er jeg helt på jordet?

Nåde I
Gå til hvilken som helst ikke-kristen tenåring i dag, og spør hvordan han oppfatter kirken og dens budskap. Jeg vil påstå at i de fleste tilfeller vil ikke ordet nåde komme fram i det hele tatt. Derimot vil flere tydelige pekefingrer komme fram: Nei til alkohol og sex, nei til banning og nei til det meste, vil muligens tenåringen svare. Kirken har vært og er fortsatt svært ivrige til å fortelle folk hva Gud liker og ikke liker, hva som får Ham til å riste oppgitt på hodet, og hva som får Ham til å smile fornøyd. Og kirken, det er oss. Kirken er menneskene. Kirken er vi som tror på Jesus. Hva ønsker vi så skal være det viktigste i det kristne budskapet?

Umoral=synd?
Karsten Isachsen, kjent forfatter og prest, har sagt noe svært viktig og sant om synd. Han sier at synden trives like godt i et moralsk hjerte som i et umoralsk hjerte, og at vi ikke må sette likhetstegn mellom synd og umoral. Dette fører til at vi som kristne gjør oss selv bedre enn "de andre", og vil vi virkelig det? Vi må tenke igjennom hva vi ønsker å forkynne. Umoral er én ting. Det kristne budskapet er noe annet.

Charis, ved tro
Ordet nåde er på gresk charis, og betyr opprinnelig godvilje, vennlighet og kjærlighet. Gud er barmhjertig. Han elsker og han tilgir. Han er godhet. Er ikke dette viktigere å formidle enn å stadig være opphengt i bud og regler, i å heve pekefingeren og senke øyenbrynene? «For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave!» (Ef. 2, 8)

Nåde II
Nåde er et ord mange ikke kjenner til. Det må vi gjøre noe med. Et slikt viktig og fantastisk ord må vi streve med å få bedre fram. Vi må streve med å la det bli et ord som til stadighet blir lagt i vår munn. Ved å stadig prøve å forstå mer av nåden som er gitt oss, vil ønsket og evnen til å gjøre det gode, vokse, og da trenger vi ingen store ødeleggende pekefingrer. Guds kjærlighet, barmhjertighet og nåde er essensen i kristendommen, ikke synd og skam!

Nåden tilgir. (Ef. 1,7)
Nåden frifinner. (Rom. 5,16)
Nåde forløser. (Kol. 1,14)
Nåden styrker. (Heb. 13,9)
Nåden frelser. (Ef. 2,5)
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone