Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
MSNDTSSije (øverst til venstre) og resten av DTSteamet (nederst til høyre) har satt av et år til å misjonere i India. Foto: Privat

MSNDTS

Dammann, Josva
2007-04-11
Før hatet Silje seg selv og livet, nå er hun på vei til himmelen. Og India.
Siljes liv
Silje Holand vokste opp i en kristen familie, men på tross av et godt forhold til familien, gode rammer og gode forutsetninger, så har andre vanskelige omstendigheter ført til at livet ikke alltid har vært en dans på roser for den nå 19 år gamle jenta.

- livet mitt var så kipt at jeg ikke så vitsen med å leve lenger. jeg ville dø, men turde ikke gjøre noe med det. hatet meg selv.

Vi snakker med Silje på MSN. Hun beskriver hvordan hun hadde det i den vanskeligste perioden av livet sitt. Hun begynte å lete etter Gud, etter noe ekte. Men etter å ha prøvd å tro i mange måneder holdt hun på å gi opp.

Vendepunktet
- en natt ba jeg til Gud, og ba Ham om å vise meg at det var en mening med dette livet, og at Han var virkelig, hvis ikke ville jeg ikke leve lenger.. Som du skjønner, var jeg veldig langt nede.. Etter jeg ba denne bønnen, ble jeg fylt med en utrolig fred, og jeg visste at ting ville ordne seg (ingen andre enn Gud kan gjøre noe sånt i en situasjon som det!).

Dagen etter kom en venninne av en venninne bort til Silje på skolen og spurte henne om hun ville være med på noen møter i menigheten hun gikk i den helga. I løpet av helga snakket Silje mye med lovsangslederen.

- Han ba for meg, og i løpet av den helgen ble jeg fylt med en tro og en overbevisning. Jeg tok et valg.. Jeg bestemte meg for at jeg ville være kristen, og Gud gav meg troen i gave, forklarer Silje.
- Jeg fikk et helt nytt syn på meg selv og på livet.. Jeg fikk et håp! De neste ukene var jeg fylt av en utrolig glede =) Det hadde jeg ikke opplevd på lang, lang tid.

Tro og DTS
- så du sier at tro er noe man får, og ikke noe man gjør selv?
- absolutt. jeg gikk mange måneder og prøvde å tro, men d var umulig. men jeg tror vi må ta det første steget. vi velger å tro, og da vil Gud gi respons, og gi oss denne vissheten, overbevisningen.

Etter at Silje hadde fått tilbake troen begynte hun å lese boka Er det virkelig deg, Gud?. Loren Cunningham som hadde skrevet boka var grunnleggeren av den kristne organisasjonen Ungdom i Oppdrag. Der leste Silje om noe som kalles disippeltreningsskole (DTS)

- jeg tenkte at Dette vil jeg være en del av!, forteller Silje entusiastisk.
- Man lærer rett og slett å være Jesu disippel. Som de sier her: Å kjenne Gud, og å gjøre Ham kjent. Vi har 3 måneder med undervisning og 3 praksisuker i løpet av disse månedene. Deretter har vi 2 og en halv måned i misjon.

Blogg
Det er tydelig at Silje trives som plommen i påskeegget på DTS på Eintrøa i Sør-Trøndelag. Silje blogger om opplevelsene og akkurat nå er teamet hennes akkurat begynt på den mer enn to måneder lange misjonsturen til India.

- På bloggen kan de som vil, se hvordan Gud forandrer meg, og virker i livet mitt =) Og forhåpentligvis kan det gjøre at andre får lyst til å ta en DTS =)

Selv om Silje føler hun har funnet det rette stedet for seg og vil anbefale et år på DTS til alle, mener hun ikke at alle trenger bli misjonærer av den grunn.

- det å ha en jobb utenfor en misjonsorganisasjon, kan være like bra! Gud har gitt oss ulike gaver, og han kan bruke oss som sykepleiere, økonomer, journalister, bilmekainkere og you name it, så vel som misjonærer! poenget er at vi gjør arbeidet vårt sammen med Jesus, og lar Han være hovedfokus. La Ham lede oss.. Det kule er at Han aldri gir oss en jobb som er kjip. Fordi Han vil at vi skal ha det bra, og ønsker å bruke de gavene Han har gitt oss =)

Meningen med livet?
Når Silje skal svare på de generelle og ofte overflødige spørsmålene om alder, kjønn, bosted, sivilstatus og så videre oppgir hun med et =) disippel av Jesus som sin religion.

- disippel av Jesus? hva legger du i det? er det mer enn bare vanlig kristen?
- vel, det spørs jo hva man legger i ordet kristen. å være Jesu disippel vil si å følge Ham. man tar små og store valg basert på Han ledelse og veiledning, og ønsker å følge Hans bud: å elske Gud og å elske mennesker. Som vi sier i Ungdom i Oppdrag: Å kjenne Gud, og å gjøre Ham kjent.

- Har du noe motto?
- jeg føler jeg repeterer meg selv, men å kjenne Gud, og å gjøre Ham kjent, det er det livet handler om. Har du det, har du alt.

- Sier du med andre ord at meninga med livet er å være en disippel av Jesus?
- ja!
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone