Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
Gud lager grafitti!Aks synes ungdom burde få flere muligheter til å lage grafiti. Foto: Josva Dammann
Jay på Skjærgårds:

Gud lager grafitti!

Dammann, Josva
2005-07-11
Aks er 29 år og har laget grafitti fra han var sju. Jesus begynte han å tro på da han så skriften på veggen for fire år siden.
29 år gamle Aks er fra Storbritania og har seminaret om grafiti på Skjærgårds. Vi møtter han i skateparken Suburban når han akkurat har fullført et lite grafiti-kunstverk med ordet "hip-hop".

Han begynner på neste kunstverk ut fra ordet "battle". Han spray-skisser opp fete bokstaver mens han forklarer tilskuerene hvorfor skissen skal være i lyse farger. Innimellom går han litt på avstand for å få et overblikk. Han forklarer ett og annet og småprater med ungdomene som sitter spredt på gresset. Aks og flippskjegget hans har ikke hastverk.

Ingenting varer evig
- Folk tror de eier vegger, sier grafitikunstneren og prater om problemer med og forskjellige syn på hip-hop kulturen.
- Til alle tider har mennesker skrevet på vegger. Egypterene og aborginiene skrev på vegger, men nå tror folk at de eier veggene. Aks forklarer at en vegg du eier blir stående selv om du dør. til syvende og sist eier ikke mennesker noe annet enn seg selv. Det er Gud som eier alt.

- Går det ann å tjene Gud gjennom å lage grafiti?
- Ja, svarer Aks raskt. Han ser på Gud som en kunstnerisk Gud. Og som en tilgivende Gud. Det er tydelig at nåde og tilgivelse er viktig for denne fyren.
- Jesus kom for å fjerne lovene og reglene som gjaldt i det gamle testamentet. Likevel prater mange kristne om regler, sier Aks og trekker fram store helter i bibelen som gjorde gale ting. David som slaktet ned hele hærer er bare ett eksempel.

Aks er ikke enig i alt andre kristne mener. Han har ofte stillt spørsmål og gjør det fortsatt.
- Noen ganger vil de jeg spør heller finne ut av hvorfor jeg spør i stedet for å svare på spørsmålet sier Aks og legger til at han setter mer pris på de som er ærlige og sier at de ikke vet svaret.

Skriften på veggen
Mannen med sprayboksene har alltid trodd at det fantes en gud. Men Jesus todde han ikke på før for rundt fire år siden. Prosessen med den troen begynte en dag han gikk bortover gata. En versjon av Daniels bok i bibelen blåste bort foran han og åpnet seg på kapittel fem. I vers fem og seks står det:
- I samme stund kom fingrer av en menneskehånd til syne, og de skrev på den kalkede veggen i kongens slott, midt imot lysestaken. Kongen så hånden som skrev. Da ble han blek i ansiktet, og hans tanker skremte ham. Han ble veik i hoftene og skalv i knærne.

Historien handler om Gud som påvirker en konge ved å skrive på veggen. Ettersom Aks er en som lenge har levd av å lage grafiti kan vi vel forstå at han tok denne guddommelige veggskriblingen som et lite hint fra noe større enn seg selv.

Samfunnsproblem?
Aks tror at ungdom som lager grafiti vil uttrykke seg selv gjennom det.
- Men få ungdom har midler til å lage grafiti, sier han. Han mener samfunnet ikke er flinke nok til å se på årsakene til at kunstverkene dukker opp.
- Dessuten, sier han, er det mange som ikke ser det positive i hip-hopen. Han mener den har noe spesielt i det at det kan samle så mange forskjellige mennesker og har et fokus på enhet.
- I hip-hop spiller det ikke så stor rolle om du er kristen, jøde eller muslim.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone