Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
5 hensikterSymbolet for fellesskap
Impulsfestivalen i Stavanger:

5 hensikter

Tjellaug, Ane Bamle
2003-02-06
Jesus viste lærlingene sine fem grunnleggende hensikter i livet. På Impuls2003 viste ungdomsarbeidere fra IMI-kirken vår journalist Ane de samme hensiktene. Nå er det hennes tur til å vise deg…
Disse fem hensiktene er én måte å digge Jesus på. Ved å bruke dem aktivt kan du lettere være en kristen. Er du bevisst på hva du bruker livet ditt til? Jesus lærte oss at disse fem tingene er de grunnleggende i livet vårt.

1. Tilbedelse (Å ha et personlig forhold til fyren i skyene. Red. anm.)
Dette er et fryktelig vanskelig ord, men det handler bare om å ha et hjerteforhold til Jesus. Saken er at Jesus gjerne vil ha et personlig forhold til deg. Han vil ikke at vi skal tenke på ham som en Gud langt av gårde, som du kan be til, og hvis du er heldig så hører han deg. Han vil kjenne deg personlig. Gud sendte Jesus til verden fordi han elsker oss. Guds kjærlighet har ingen betingelser, og han elsker oss for de personene vi er, ikke for det vi gjør. Han vil at vi skal elske han tilbake. En måte å vise at vi elsker Gud på, er å elske andre mennesker. Vise at vi bryr oss om de vi omgås, uansett hvor ufyselig ekle og teite de er. På den måten kan vi også gi Gud kjærlighet.

2. Felleskap
Gud er faren vår. Alle kristne har samme far, og det må bety at vi er brødre og søstre. Gud vil at vi skal leve i felleskap med hverandre. Det kan være kjempevanskelig å leve som kristen alene. Derfor trenger vi kristne venner å støtte oss til. Kirken, klubben, koret eller bibelgruppa kan være steder hvor du er en del av et kristent felleskap. Vi kristne er en stor familie. Vi kan hjelpe hverandre, som Jesus har lært oss.

3. Vekst
Når vi blir kristne, er det som et lite frø blir plantet inni oss. Et frø er ment for å vokse, og gro seg stort. Det er troen vår også. Jesus ønsker at vi skal bli bedre og bedre kjent med ham. Det er alltid nye sider ved han vi kan oppdage. Men frøet kan ikke vokse uten vann. Hvis vi tilbringer tid med Jesus, vil vi komme nærmere og nærmere han.

4. Tjeneste
Jesus vasket føttene til disiplene sine. Dette var ikke fordi han syntes det var spesielt kult, men han gjorde det for å sette et eksempel. Tjeneste er som Jesus gjorde: å sette andre høyere enn seg selv. Det er nestekjærlighet i praksis. Alle har vi forskjellige ting vi er gode på og flinke til. Kanskje disse kan brukes til å gjøre noe fint for andre?

5. Evangelisering (Å fortelle om Jesus. Red. anm.)
Dette høres ut som en veldig skummel og ekstremt vanskelig oppgave. Det dreier seg bare om å fortelle andre om Jesus. Du trenger ikke å være misjonær, prest eller predikant for å fikse det. Kanskje det lille som skal til er at du forteller vennene dine at du er kristen. Bare ved å vise at du er positivt annerledes gjennom det du gjør og sier kan være nok "evangelisering".

Lykke til!
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone