Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
Gode råd til unge kristne

Gode råd til unge kristne

Tjellaug, Ane Bamle
2001-01-16
Fra en tenåring til en annen: Her har dere mine råd til unge kristne.
1. Les i Bibelen så ofte du kan.
Ordene fra Gud kan hjelpe deg å tro. Les i Bibelen så ofte du kan, sett gjerne av et par minutter hver morgen eller kveld til å lese noen vers. Det skal ikke mer til enn det.

2. Be ofte.
Vi trenger å snakke med Gud. Har vi problemer kan det være godt å ha en å lempe dem over på. Andre ganger kan det bare være godt å snakke med noen. Da er det bra vi har en far som alltid vil lytte til oss.

3. Fortell andre at du tror på Jesus.
Det kan være vanskelig å fortelle andre at du er en kristen, men ofte kan reaksjonen bli en annen enn forventet. Be Gud om å hjelpe deg, og våg å si det. Svar på alle spørsmål vennene dine stiller. Kanskje det hjelper dem til å få et annet syn på kristendommen.

4. Vær en liten misjonær.
Å være misjonær trenger ikke nødvendigvis å bety at du må reise til andre land for å fortelle om Jesus. Du kan være en liten misjonær der du bor: Fortell vennene eller familien din om Jesus. Ofte kan det at du forteller at du er kristen være nok i seg selv. Be om hjelp, så vil Gud fortelle deg hva han vil bruke deg til.

5. Bli med i et kristent fellesskap.
Det er bra for både deg og for troen din at du får snakke med «likesinnede». Gå gjerne i kirken, på møter, eller bli med i en kristen ungdomsklubb der du kan være sammen med andre kristne ungdommer.

6. Gi.
Gud elsker en glad giver, derfor kan vi gjerne gi litt. Det trenger ikke å være penger, vi kan også gi oss selv eller litt av tida vår til Gud. Da vil han bruke oss der det trengs.

7. Stol på Gud.
Alle har sine bekymringer iblant. Da er det godt å kunne skyve dem over på Gud, som vet hvordan han skal håndtere dem. Be om hjelp, og han vil ta dem bort.
8. Ikke kritisere - men oppmuntre. Vi vet selv hvordan det føles å bli kritisert, og du føler deg ikke så veldig glad etterpå. Derfor er det viktig å oppmuntre istedet. Trekk frem det positive, og la det bli det viktigste.

9. Ikke lev etter det djevelen, folk, eller verden sier.
Lev heller livet etter det som står i Bibelen. Det er gitt av Gud som vet hva som er best for deg!

Men, men… Jeg klarer det ikke!
Jeg har aldri påstått at du må følge disse rådene hvis du er kristen. Ingen er perfekte, og det er menneskelig å feile. Selv bommer jeg på målet igjen, og igjen. Men da er det godt at det finnes tilgivelse! Vi føler oss ofte håpløse og milevis borte fra Gud. Vi føler at vi ikke lever som han vil i det hele tatt. Det er da Jesus kommer inn. Han døde for at vi skulle få tilgitt syndene våre. Alt vi trenger å gjøre er å be om det. Disse rådene er ment som råd, ikke som en plan for livet som du må følge slavisk. Hvis du feiler på mange av punktene (og hvis du er som meg, så gjør du det) så ikke fortvil! Det viktigste er at vi tror, og at vi holder oss på den rette siden…
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone