Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
- Tør du engasjere deg?Foto: Helene Rasmussen
Christiansand protestfestival:

- Tør du engasjere deg?

2001-01-20
Er du redd for å tråkke andre på tærne? Er du barn av din tid? Er du så opptatt av å henge med på lasset at du glemmer å få andre med til himmelen? I så fall faller du innenfor kritikken til Per Lønning.
Åpningsordene i den første debatten i Christianssand Protestfestivals regi handlet om kristenfolkets engasjement. Og det var mye kritikk å hente hos både Lønning, Olav Skjevesland og Finn Jarle Sæle. Mest selvkritikk.

Hverdagskristne
- For 50 år siden ble boka «Vi gjemmer oss på bedehuset» skrevet. Allerede da var det et problem at de kristne ikke stod fram og brydde seg om de som ikke tror på Jesus.
- De kristne må være tilstede i hverdagen. Det å gjøre hverdagen til det bedre for noen få, eller mange, det er å gjøre Guds vilje, sa Olav Skjevesland.
Han fortsatte med lese fra et 1850 år gammelt brev, hvor det ble beskrevet forskjellen på kristne og de som ikke tror på Jesus. For den kan være vanskelig å finne.

Typisk norsk
Finn Jarle Sæle sa i sitt åpningsord at vi måtte huske på at Norge ikke er verdens navle.
- Jeg har hva du kan kalle et typisk norsk sjelsliv, sa han.
Med det mener han at det går tregt å prate om kristenlivet utenom oppsatt program.
- For selv om så lite som 4% går i kirken jevnlig her og i «resten av EU» vokser antallet kristne på verdensbasis stadig. I Kina blir det 30 000 nye kristne hver dag!
Selv om han nevnte EU ganske mange ganger, påpekte han at han ikke prøvde å flytte fokuset. - Det er viktig å gå til seg selv og ikke tro at det kommer av seg selv. Vi kan få vekkelse, vi også, men vi må prate med folk og gjøre det mer vanlig. Det er utrolig bra med unge som evangeliserer på gata.

«Selg ikke sannheten. Den er ikke din»
For vi tror det vi driver på med.
- For tiden er det mer kristent nærvær enn før, påpeker Skjevesland. - Vi må bare for all del ikke si at vi har sannheten. Da blir man hengt ut.
Skjevesland har selv blitt tatt hardt av den lokale avisen.
- Toleransen begynner å bli undertrykkende. Man bindes til et tre som i de gamle indianerbøkene, og så er det fritt fram å skyte, for å ta et bilde på det.

Kunnskap
Men for å kunne si at vi har rett, må vi vite hva vi tror på. Alle tre etterlyste kunnskap om det som står i Bibelen. Når bare 6% leser i Bibelen, kan man ikke stå i stormen. Dessuten burde man ta vanskelige debatter innenfor kirkas fire vegger. Da kunne man fått fokuset tilbake til det som virkelig betyr noe, nemlig det at Jesus er god. Det at han elsker oss selv om vi synder, men han hater syndene. Vi stå sammen. Det er uheldig at folk tror det dreier seg om de små bagatellene. Det ble foreslått fra salen at man skulle ha åpen spørretime på for eksempel kirkekaffen slik at folk kunne få med svar på det de lurer på.

Stå på
Helt sist minnet Sæle oss på at hvis det som ble sagt har såret noen, er det ikke de som bestemmer hva som er rett. Det er det bare Jesus som kan. Det er Bibelens ord som gjelder.
- Til dere unge vil jeg si: Hold deg til Jesus, selv når andre unnskylder seg, Jesus og Bibelen. Ikke bry deg når andre ikke brenner for det. Og det er 5 ganger flere unge kristne i Bergen nå enn jeg kan huske før.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone