Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
Nye steg med CredoFoto: Helene Rasmussen

Nye steg med Credo

Rasmussen, Helene
2001-01-23
- Jeg hadde med meg en så stor bunke med MaryMary-CDer, og nå er det bare 3 igjen! sier Ragnhild Aadland og viser med hendene. - Hvis man blir abonnent på Credo, får man en CD i tillegg. Hele abonnementet koster 198 kroner - det er bare 9 kroner mer enn CD-en koster i butikken! Ragnhild står på stand på Arena, og er tydelig engasjert i det hun gjør. Hun er selv med på å lage bladet. Fra og med neste nummer er hun redaktør!
Credo er det kristne studentmagasinet. Det er beregnet for alle som føler seg for gamle for Ny Horisont og Ungdom & Tiden. Før var det bare folk som var medlem i NKSS, Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag, som leste bladet. Slik er det ikke nå lenger. Kanskje en sjettedel av de vel 3000 bladene går til Lagsstudenter.
- Må man være kristen student for å abonnere på Credo?
- Nei, ikke i det hele tatt! Du bør føle at du befinner deg i en mental alder mellom 18 og 28 år, men du behøver ikke være student. Du trenger ikke være kristen heller. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra lesere som ikke regner seg selv som kristne.

Ikke kristen
I fjor sommer fikk Ragnhild lyst på en Newsboys-cd.
- En venninne av meg som ikke er kristen hadde bursdag, så jeg fant ut at jeg like godt kunne spandere 9 kroner ekstra på å gi henne et abonnement på Credo. Etter at året var gått og abonnementet var i ferd med å renne ut, fikk jeg en mail av henne. Hun ville fortsette å abonnere på det selv! «De andre jeg bor med pleier også å lese bladet, og så diskuterer vi etterpå,» skrev hun. Kjempegøy å høre, for jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå!

Navnet
- Hvorfor heter det Credo?
- Navnet begynner å bli innarbeidet. Det betyr «jeg tror» og det er i grunnen kjempebeskrivende. Credo skal gjøre det lettere å tro, vanskeligere å tvile. Det er mitt motto. Det er derfor jeg driver med dette. Vi skriver ikke om kirkestrider, vi skriver om Jesus på en helt vanlig dag, sier Ragnhild.
Hun synes ikke det er så nøye at ikke alle skjønner hva navnet betyr med en gang. Også andre organisasjoner har kryptiske navn, for eksempel Acta som er barne- og ungdomsorganisasjonen i det nye Normisjon. De færreste vet hva navnene til Credo og Acta står for, men det funker likevel, mener hun.

Dyrt med reklame
Ikke alle vet hva Credo betyr, og ikke alle vet at Credo er et blad.
- Er det mange som ikke vet om Credo?
- Ja, dessverre. Men vi er et lite blad, og en annonse i for eksempel Vårt Land koster alt for mye. Dessuten gir den liten respons. Credo har faktisk flere studenter som abonnenter enn det Vårt Land selv har. Da lønner det seg mye bedre å stå på stand som dette. Da får vi prata med leserne våre også. Jeg liker det kjempegodt. Hittil har jeg ikke møtt én som er misfornøyd! Det er inspirerende, det! Du må ta med adressen til hjemmesida, forresten, den er enkel. Det er www.credo.no. Der kan man bli abonnent, lese om redaksjonen eller fra bladet.

Forandringer
Fra å være et tungt teologisk tidsskrift har Credo de fire årene det har vært studentmagasin forandret seg mye. Det har hatt to redaktører før, Ragnhild blir nå den tredje. Det blir nok litt forandring, for man verdsetter forskjellige ting. Men hva blir forandringene?
- Hm... Hvordan skal jeg si det, uten at det virker som om jeg kritiserer Terje, lurer hun. Hun bruker litt tid på å tenke, før hun svarer.
- Vi har forskjellig oppfatning av hva som er kult. Noe kommer jeg til å forandre, for eksempel blir det slutt på nynorsken, og det blir mer moro og gøy stoff. Neste nummer har temaet «ekstrem». Det blir lett stoff. Så kommer et blad med tema pomo - postmodernismen. Det blir tyngre stoff. Jeg vil ha mer kontrast fra blad til blad, og fra artikkel til artikkel.

Få folk til å tenke
Credo har ingen konkurrenter, så sånn sett skulle det være bra marked for dem.
- Når vi snakker med folk, merker vi at det er færre som leser nå enn før, men blad som Henne merker også at færre leser. De er ikke konkurrentene våre, for vi er helt forskjellige blad. Selv om jeg leser Credo, så leser jeg andre blad også. Henne er en helt vanlig ting for meg, akkurat som jeg digger å lese Magasinet til Dagbladet, sier hun helt naturlig, og forteller at abonnementstallet har holdt seg stabilt de siste årene.
Gløden i øynene hennes forteller at hun tror på det hun gjør. Hun tror det nytter, og hun har et budskap å komme med.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone