Grattis

"Jesus freak" 10 år
2007-06-07
Vi tar en kikk på cdene som hedrer tiårsjubileet til DC talks suksessalbum Jesus Freak.
Litt historie
Året var 1995. Alle kristnes superstjerner lanserte sin nyeste cd. Tidligere hadde de i stor grad konsentrert seg om tidlig 90talls-rap. Både cden Nu thang og oppfølgeren Free at last bringer fortsatt fram nostalgiske minner hos undertegnede.

Free at last var et stort gjennombrudd da den ble gitt ut, men det var nok cden Jesus Freak som ble DC talks største suksess. Nashvillebandet hadde heltestatus hos stort sett alle kristne ungdom på 90-tallet. Med Jesus Freak omfavnet de for alvor rocken og bekreftet at de ikke var noen døgnflue. Med fare for å virke overivrig vil jeg påstå at de skrev seg inn som helter i kristenrockens historie.

Unik stil
I forbindelse med feiringen av Jesus freaks tiårsdag ble det utgitt et par cder. Blant annet relanserte DC talks plateselskap bandets opprinnelige utgivelse, med nytt cover og en bonuscd. På tross av at bonuscden inneholder et par sjeldne innspillinger og remixer av enkelte sanger, så er det strengt tatt ikke noe nytt her. Antakelig fordi bandets tre frontfigurer for tiden fokuserer på solokarrierene sine.

Siden bandmedlemmene, også musikalsk, er tre såpas forskjellige personligheter har DC talk en ganske unik stil. I solokarrieren fokuserer TobyMac på fengende hiphop, Michael Tait spiller forholdsvis straight rock mens Kevin Max heller nærmer seg eksperimentell indierock. Dermed henter også musikken de lager sammen som et band inspirasjon fra mange sjangere.

Til sammen er Jesus freak en herlig rockskive med mange tøffe elementer. Aldri ensformig, men heller ikke for sprikende. Noen av bandets beste sanger befinner seg på denne cden, og selv om det nye coveret ikke er fryktelig nyskapende, og bonuscden kunne hatt et mer spennende innhold, så er dette definitivt en kjøpeverdig utgivelse. I hvert fall hvis du ikke har noe stort forhold til bandet allerede.

Original vs. kopi
Mens DC talk selv (eller i hvert fall plateselskapet deres) finner opp cden på nytt, konsentrerer plateselskapet Gotee records seg om å kopiere den. Dette plateselskapet har nemlig latt sine artister cover de opprinnelige låtene. Resultatet er cden Freaked! A Gotee Tribute. Låtlista er identisk til lista på jubilantcden, men her er det Gotees egne artister som hedrer DC talk gjennom å herme etter dem.

Det er en vanskelig kunst å covre populære sanger som allerede fungerer svært bra. For det er bare å innse det; det har aldri vært noe behov for å lage nye versjoner av sangene på DC talks opprinnelige utgivelse. Likevel er dette utvilsomt et spennende konsept. Kanskje spesielt for DC talks fans.

Men selv om Gotee records har noen av de mest spennende artistene i den kristne musikkbransjen, så er det sjelden at kopiene overgår originalene. Og utgivelsen kunne nok blitt hakket mer spennende hvis flere artister, også utenfor Goteeartistenes rekker, hadde fått være med.

Vinneren er?
Men når det er sagt, så er ingen av innspillingene direkte dårlige. Det er spennende å høre de forskjellige artistenes tolkninger, og mange av covringene er faktisk på høyde med originalinnspillingene. For eksempel føles Relient Ks versjon av Between you and me veldig frisk, House of heroes covring av Day By Day er nesten verdt prisen på cden i seg selv, og selv om Storyside: B strengt tatt ikke har gjort så mye med klassikeren In The Light, så løfter de små forandringene deres likevel sangen.

Men stort sett er sangene nesten skuffende like originalinnspillingene. Og uansett hvor bra enkelte av artistene gjør det, så vil nok mange mene at Gotees cd egentlig er overflødig. DC talks egen utgivelse er tross alt fortsatt verdt å rope hurra for.