FjortismetallFaksmile Foto: www.familyforce5.com

Fjortismetall

2006-08-23
Løp og kjøp regulering alle sammen! Family Force 5 har laget dansbar fjortisrock... Lizzom.
Etter å ha lyttet gjennom Family Force 5s CD "Business up front party in the back" første gang, ble mistankene bekreftet. Dette er musikk som ber om å bli stemplet som fjortismetall.

Flaut
Bandet fra Atlanta blander rap, synging og skriking med unødvendig mange lydeffekter og hyperaktiv instrumentbruk. Fjortiser i USA danser helt sikkert så det klirrer i reguleringene når bandets første CD settes på. Men ofte er dessverre både teamene og tekstene like flaue som bandnavnet. (Bokstavrimet hjelper ikke). Det virker som bandet innbitt prøver å være kule, uten helt å lykkes.

Smørje av virkemidler
Men dette er dessverre ikke det eneste bandet har bommet på. Gjennom store deler av CDen lurer jeg på hvor jeg har hørt dette før. Det er lett å få inntrykk av at bandet har hørt gjennom timevis med pop og rock før de har satt en smørje av kule virkemidler sammen med en halvdårlig tekst. Et eksempel er sangen "Earthquace" som i enkelte partier er slående lik "Holla back girl" av Gwen Stefani.

Musikken mangler en fast kjerne innenfor lagene av virkemidler.

Teksttrøbbel
Mens prisen for CDens flaueste sang går til "Put ur hands up" er kanskje unntaket som bekrefter regelen sangen "Replace me". Teksten er langt fra det dårligste jeg har lest, og selv om sangen har elementer som ikke fungerer optimalt, er hoveddelen faktisk helt grei å lytte til. Det er antakelig teksten som i mine øyne drar denne sangen opp. Sangen er en deilig avveksling til alle sangene om hvordan den peneste jenta i klassen ikke vil danse med tekstforfatteren.

Hvis man derimot ikke lytter til tekstene, blir det lettere å forstå at noen faktisk kan like dette. Låtene er absolutt svært dansbare, og melodiene fungerer ofte. For Family Force 5 har faktisk et visst potensial. Sangen "Kountry Gentleman" har for eksempel et parti med rask rap som fungerer veldig bra, både rytmisk og i forhold til riffene - helt til man leser teksten selvfølgelig.

Neste gang?
Misforstå meg likevel rett. Det er ikke nødvendigvis noe galt med fjortismusikk. Og selv om jeg ikke håper det blir noen neste gang for Family Force 5, så er det jo ikke umulig at de overbeviser meg da.