Ungt band - med en vei å gå"Den musikalske prestasjonen er forsåvidt bra, men blir noe satt i skyggen av et lydbilde som klarer å være både tynt og støyende samtidig", skriver Jays anmelder. Foto: GroundBand.tk
Ground:

Ungt band - med en vei å gå

Holmedahl, Andreas
2005-10-12
Ground er et ungt kristent band fra Østfold. De gav ut en EP i vår som vi i jay har tatt en lytt på. Ground er tydelig et band med potensiale, men har nok en vei å gå før de kan slå igjennom.
Det første som slår meg når jeg setter på EPen Together er at jeg føler jeg har hørt det før. Som så mange andre kristne (og forsåvidt også sekulære) rockeband er påvirkningen fra U2 tydelig. Men påvirkningen fra kristne band som DC Talk, Delirious? og Creed er også ganske tydelig. Og dette er et av problemene med skiva. Sangene er fengende nok, men mangler noe som gir gjenkjennelse.

Tynt og støyende
Den musikalske prestasjonen er forsåvidt bra, men blir noe satt i skyggen av et lydbilde som klarer å være både tynt og støyende samtidig. Dette har forsåvidt de overnevnte inspirasjonsbandende klart å dra i land, men en bandsammensetning som Ground har, (to gitarer, trommer og bass) er det ikke så enkelt å få det til å bli bra som mange tror. Det må også nevnes at EPen har en fortærende bruk av stereoeffekter i produksjonen som er til tider plagsom ved headsetlytting.

God vokal
Noe annet jeg merker meg med Ground er vokalprestasjonen. Den er bra, men ikke veldig imponerende. Mitt synspunkt er at dette skyldes en klassisk feil som mange rockeband gjør (både etablerte og fremadstormende som Ground). På EPen synger nemlig tre av de fire bandmedlemmene, men bandet har ingen renspikket vokalist. Mange nedprioriterer vokalen i bandsammensetningen og lar heller en av gitaristene eller en annen i bandet ta den jobben. Det kan gå bra (som f.eks. Sting i Police) men er sjelden det beste alternativet. William Karlsen som har lead-vokalen på platen høres ut til å ha et vokaltalent, og kan kanskje være vokalisten de skal satse på videre også, men han har nok i likhet med bandet et utviklingspotensiale.

Kort oppsumert er together en helt grei EP av et godt band med et stort potensiale. Ikke noe «løp-og-kjøp» plate, men det kan fort neste utgivelse bli.