Støy og harmoniFoto: Morten Andersen, HoneyMilk records
Serena Maneesh:

Støy og harmoni

Lea, Steinar
2005-09-07
Serena Maneesh skiller seg klart ut i det norske musikklandskapet i dag. Torsdag spilte de på Cementen i Stavanger, og mange hadde møtt opp for å oppleve bandets spennings- og kontrastfylte musikk med Emil Nikolaisen i spissen.
På vokal og gitar finner vi mannen som er involvert i så mangt. Mest kjent er han kanskje fra punkbandet Silver og sommerpopgruppa The Loch Ness Mouse, i tillegg til at han produserte Maria Solheim sin siste CD, Frail. Det blir kanskje å dra den litt langt å si at alt denne mannen tar i blir til gull, men det er neimen ikke langt ifra.

Bryter med det vante
Cementen konsertscene var klar. Det var også publikum, for ikke å snakke om selve bandet. Emil og kompani brøt med mye av det en forventer når en går på konsert. Det ble en forholdsvis kort seanse, kortere enn det man definerer som "normalt". Dessuten boikottet de planlagte ekstranummer, en felle som svært mange band går i. De avsluttet med en aggressiv eleganse hvor de kastet fra seg instrumentene og gikk, nærmest på trass. Kanskje syns de det hadde blitt for mye harmoni? Emil har nemlig selv sagt at musikken deres handler om kombinasjonen av støy og harmoni. En meget fin beskrivelse.

Leker seg med kontraster
Denne kombinasjonen er uvant (for undertegnede vel og merke), og det er fint å oppleve støyen som noe vakkert. Serena Maneesh leker lett med kontrastene støy og søte melodier. En harmoni som smaker honning og som får rockefoten din til å trampe i takt med de skarpe trommene, på samme tid. Det at bandet har en fiolinist er et element som virkelig skaper et spennende lydbilde, og alt i alt er dette et band som scorer høyere enn midt-på-treet. De skiller seg ut.

CD-aktuelle
Serena Maneesh er aktuelle med det selvtitulerte debutalbumet. Jeg fikk vite etterpå at siden dette falt i smak så kunne jeg sjekke ut band som Velvet Underground og My Bloody Valentine, noe jeg gjerne gjør etter dette møtet med bandet. Nikolaisen gir lytteren god rock, "voksemusikk", som jeg kaller det, musikk det ofte tar litt tid å bli skikkelig glad i, musikk som vokser etter flere gjennomlyttinger.

Unødvendige minus
Konserten på torsdag hadde dessverre noen unødvendige minus. Selv om musikken er kul, og lydmannen ser at publikum digger den, trenger ikke volumet å skrus irriterende høyt opp. Det ødela dessverre en hel del. Serena Maneesh hadde og sine småfeil musikalsk sett, men de klarte nå å gi meg en fin introduksjon av seg selv. Støy og harmoni går godt hånd i hånd, spesielt når det er Emil Nikolaisen sitt prosjekt. Alt den mannen tar i blir jo til gull. I hvert fall nesten.