Dreampilots på Valle HovinMan kommer ikke unna at låtmaterialet til den vågale gruppa er en haug med potensielle hitter som for det meste ligger langt over gjennomsnittet. Foto: Brynjar B. Nystedt
Satset stort:

Dreampilots på Valle Hovin

2005-09-06
Dreampilots dro en U2 og leide inn Valle Hovin til release-konserten for sitt første album "If you ever come down". Men de kunne vel strengt tatt ha klart seg med Rockefeller.
Det er ingen tvil om at gutta i Dreampilots er gode musikere. To av de fire bandmedlemmene har tidligere spilt for Morten Abel, men Valle Hovin er nok den største konsertarenaen noen av dem har spilt på.

"Hello Valle Hovin!"
På torsdag var det mellom 1300-1500 frammøtte som fikk oppleve et variert program på Valle Hovin. Med komikeren Jonas Rønning som konferansier fikk man gjentatte ganger høre ordene "Hello Valle Hovin!" i tillegg til alt fra 17. Mai-tale til "gitarsolo" i megafon. Dessuten var det et forholdsvis langt politisk opplegg iscenesatt av Kirkens Nødhjelp. Moi og Congressen gjorde en god innsats som oppvarmingsband.

Men nok om det!
Skal man sammenlikne med U2s konsert tidligere i år kan man peke på et par ganske tydelige forskjeller. Mens U2 brukte hele Valle Hovin hadde Dreampilots av praktiske årsaker satt opp gjerder så konsertområdet ble rundt 1/6 av det totale området. For det andre hadde U2 rundt 200 høytalere rigget opp på området mens Dreampilots hadde rundt 20. Det var uansett tydelig at kveldens hovedpersoner gjorde dette for å ha det gøy, og kanskje få litt PR i tillegg. Både publikum og bandet selv virket i hvert fall svært fornøyde.

Pirking
Da Dreampilots endelig kom på scenen slo de til med CDens første sang "If you ever come down". Derfra fortsatte de med resten av sangene i samme rekkefølge som på CDen, før de avsluttet der de begynte. Foruten å være fengende har tittelsporet et falsettrefreng som er Morten Harket verdig. Lydkvaliteten var likevel dessverre aldri helt optimal. Utendørskonserter vil alltid være noe annet enn innendørskonserter. Dessuten kunne nok energien vært enda et hakk høyere noen ganger.

Menn i uniform
Men når alt kommer til alt, ut fra forutsetningene de hadde lagde Dreampilots et bra show som godt kunne ha trukket flere tilskuere. Alle bandmedlemmene spilte i pilotuniformer og visste tydelig hvordan de skulle oppføre seg foran publikum. Med en slags midtgang ut mot publikum hadde de et originalt sceneoppsett med god lyssetting. Alt passet bra til sitt formål.

Oppbrukt sjanger
Man kommer ikke unna at låtmaterialet til den vågale gruppa er en haug med potensielle hiter som for det meste ligger langt over gjennomsnittet. Mens pop-rock sjangeren ofte er ganske oppbrukt klarer Dreampilots å nå fram utrolig bra til de fleste. Det er tydelige rytmer og et røft preg uten at det blir for mye av det gode. Dessuten, tekstene har stadig gode formuleringer og er mer enn bare tomme ord.

PR-stunt
Dreampilots lagde absolutt et bra PR-stunt som det var morsomt å være vitne til, men hvis det eneste som lå bak det å leie Valle Hovin var å ha konsert, tror jeg det hadde fungert mye bedre på en mindre arena. Rockefeller for eksempel.