Harry Potter 6Bokomslaget Foto: Bloomsbury

Harry Potter 6

Harry Potter and the Half-Blood Prince
Bjorvand, Einar
2005-07-18
Endelig er den her, den sjette boken i den britiske forfatteren J.K. Rowlings 7-binds serie om Harry Potter. Ivrige lesere over hele verden har ventet i lengsel og spenning i to år. Dette er den nest siste boken i serien, og nå tetner det seg til i kampen mellom det onde og det gode. De som likte den forrige boken, kan glede seg. Denne er enda bedre!
Handlingen
Vi skal være forsiktige med å røpe for mye av handlingen. Men kampen mellom det onde og det gode har definitivt tatt av. Kampen er heftigere og mer åpenlys. Vi får glimt av reaksjonene både i den "normale" verden (1. kapittel) og i den verden der den onde fyrsten regjerer. Harry og vennene får nye lærere både i forsvar mot svartekunster og i heksebrygging. I heksebrygging får han god hjelp av en lærebok som har tilhørt en person som kaller seg "The Half-Blood Prince" slik at han nå utmerker seg i et fag som absolutt ikke har tilhørt hans favoritter, ja den fører endog til at han redder en venns liv! Men vi skal ikke røpe navnet på bokens opprinnelige eier.
Dette året tilbringer Harry mindre tid hos sin onkel og tante og mere tid hos familien til vennen Ronny. Langt viktigere er det imidlertid at han denne gangen tilbringer langt mer tid sammen med professor Dumbledore (Humlesnurr). Harry går i sitt syttende år, og dette, sammen med opplevelsene i bok 5, har ført til mindre pubertetsprotester, sutring og navlebeskuelse enn i den forrige boken. Samtidig blir forholdet til det annet kjønn viktigere, og Harry forelsker seg skikkelig for første gang.

Fortellingen
En av hovedgrunnene til Rowlings suksess som forfatter er hennes grep om fortellingen. Hun er en fortellingens mester. Og denne gangen tetner det seg virkelig til, og selv om denne boken også er ganske lang, hele 607 sider i den britiske utgaven, finnes det omtrent ikke dødpunkter. Leseren bringes fra det ene spenningspunkt til det neste. Spenningen stiger og handlingen blir skumlere inntil det tragiske klimaks (som vi ikke skal røpe her). En grunn til at fortellingen denne gang har mer driv og færre dødpunkter enn f.eks. den meget lange bok 5, er nok at selve hovedpersonen, Harry Potter, nå har nådd et punkt der han er mindre opptatt av seg selv og egne følelser og urettferdigheter og mer i stand til å konsentrere seg om den store oppgaven som er lagt på hans skuldre.
Er det ingen svakheter? Rowling har selv sagt at det første kapittelet forelå i første utkast for 13 år siden, og at hun hadde vurdert å inkludere det i flere av de tidligere bøkene, men har så valgt å ta det med her. Kapittelet omhandler kommunikasjon mellom statsministeren i den "ordinære" verden og magiministeren. Etter denne anmelderens mening blir dette kapittelet hengende i løse luften, og det skaper flere problemer enn det løser. Det finnes også selvmotsigelser og inkonsekvenser som kan være irriterende. (Men det er ikke mange!) På side 590 får vi høre at alle eksamener er utsatt, men allerede på neste side, få dager senere, får vi høre at Ginny nå har avlagt alle sine eksamener (OWL - Ordinary Wizarding Level). Slike reaksjoner er hovedårsaken til at jeg gir terningkast 5 og ikke 6.

Budskapet
Rowlings bøker er i utgangspunktet skrevet for barn og ungdom. Disse leserguppene er i liten grad opptatt av å teoretisere eller generalisere ut fra det de leser. "Budskapet" mottas mer indirekte og intuitivt. Derfor er det naturlig at det i første rekke er professor Dumbledore (Humlesnurr) som er talerør for forfatterens budskap. Og dette etiske og verdiforankrede budskapet er blitt klarere for hver bok fra bok 4. Professor Dumbledore fremholder overfor Harry at mens det ondes drivkrefter er hat, egennytte og maktbegjær, er det godes drivkraft kjærligheten. Og fordi kjærligheten som den positive kraft er sterkere enn hatet, den negative kraft, må Harry ha tro på at det gode, og dermed Harry som dets fremste forkjemper, skal seire til slutt.
Forbildet her er selvsagt morens selvoppofrende død i kjærlighet til sin sønn, med de klare kristne paralleller som dette har. Det er nesten så man får lyst til å sitere 1. Kor. 13:7: Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Einar Bjorvand er 1. amanunesis i engelsk litteratur ved Universitetet i Oslo. Han underviser, holder foredrag og skriver artikler om moderne fantasilitteratur.