Maria Solheim på TrubadurfestivalenMaria Solheim spilte på Trubadurfestivalen 2005. Foto: Steinar Lea

Maria Solheim på Trubadurfestivalen

Lea, Steinar
2005-06-27
Alene med gitaren entret hun scenen med et beskjedent smil. Jenta fra Vesterålen skulle gi oss en nydelig konsertopplevelse i Stavanger, intimt og sommerlig. Det visste vi ikke enda. Vi bare håpet, og lot forventningene løpe fritt. Det var duket for Trubadurfestivalen 2005.
Festivalen var erklært åpnet, og Karin Park hadde holdt åpningskonsert tidligere på kvelden. Jay var der, og den svenske bergenseren på vokal og keybord imponerte sammen med sin bror på gitar. Jeg hadde ikke noe forhold til Karin Park før denne fredagskvelden, men nå fikk hun meg til å forstå at hun ikke bare var en hvilken som helst singer/songwriter, som det jo florerer av. Gamle Salten var stedet, en flott båt som lå godt knyttet til Stavangers livlige kai. Denne settingen gav oss en visshet om at sommeren ikke lenger bare lå rundt hjørnet, men var kommet for fullt også til Europas framtidige kulturhovedstad.

Søt musikk, men snakkesalig publikum
Karin Park gav oss søt musikk, og forsterket den nevnte sommerfølelsen. Karin imponerte, men publikum skuffet. Det var en konsert for spesielt inviterte - altså ikke for alle og en hver mann. Det synlige resultatet ble en snakkesalig folkemengde som regnet Karin Park mer som bakgrunnsmusikk, til deres viktige og høylydte samtale som ikke kunne vente. Senere på kvelden var det endelig klart for Maria Solheim, som for meg var kveldens hovedperson. På flere av byens utesteder ble det på samme tid holdt konserter med velkjente trubadurer, men Maria gjorde det i høyeste grad verdt å være på Gamle Salten.

Unnskyldte seg unødvendig
Hun åpnet med "Kissing me", fra den siste plata "Frail". Det ble helt stille blant publikum, som nå også inkluderte mennesker som var oppriktig interessert i musikken. Ett ord forklarer undertegnedes opplevelse av denne åpningen: Frysninger! Til stemmen sin serverte hun gitarklimpring på det peneste, selv om hun flere ganger gjennom konserten unnskyldte seg, og sa hun burde øve mer på gitar. "Gitaren min er litt sur, gjør det noe?", spurte hun forsiktig. Jeg hadde lyst til å reise meg opp og si klart og tydelig: "Nei, kjære deg, du skaper så vakker musikk at ingen merker om gitaren er en smule sur! Bare fortsett du, det er nydelig!"

Klare tekster
I løpet av konserten dro hun fram sanger ikke bare fra hennes siste plate, men også fra "Behind Closed Doors", og debuten "Barefoot", i tillegg til en helt ny og ennå uferdig låt som hos meg kun høstet superlativer. Fra sistnevnte plate tok hun den rolige låta "Blue Painting" og gav den et tydelig country-preg. Spennende, selv om undertegnede foretrekker den opprinnelige versjonen med den flotte (for ikke å gå så langt som å si sympatiske) mannskoringen. Jenta fra Vesterålen har talent, og også klare tekster hvor hennes forhold til Jesus kommer til uttrykk. For eksempel i tittelsangen til hennes andrealbum, "Behind Closed Doors":

love that grips me
love that holds me closer than a man can ever do
love that grips me
I whisper softly behind closed doors
I love you

Sjelden vare
Konserten på trubadurfestivalen var en meget vellykket konsert, selv om det var et lite minus at hun ikke hadde med seg musikerne sine, som trolig hadde hevet opplevelsen noen hakk. Solheim sine CD’er finnes både i platehylla på Bok & Media, den kristne bokhandlerkjeden, og i hylla på Platekompaniet. I et land som Norge, som har en uverdig evne til å sette kristne artister i bås, er det ikke svært mange tilfeller der dette skjer. Hun sier selv at hun vil unngå å bli satt i en slik bås, og vil ikke kalle seg en kristen artist - heller en artist som er kristen. Hun lar troen sin gjennomstråle musikken, og synger ekte og oppriktig fra hjertet. Maria Solheim er sjelden vare, både som låtskriver og artist, og som en artist som er kristen.