D-oreEn helt overkommelig disippel
Knut Tveitereid:

D-ore

2005-06-15
Knut Tveitereid har skrevet enda en helt overkommelig bok. Med et litt vanskelig ord i tittelen.
”En helt overkommelig disippel”. Ordene står på forsiden til Knut Tveitereids nye bok, med hvit skrift på rød-oransje bakgrunn. Tidligere har Tveitereid skrevet boka ”i” og andaktsboka ”En helt overkommelig Bibel” som du kan lese fra hver dag her på Jay.no. Da han skrev ”En helt overkommelig Bibel” var det for å hjelpe til med Bibellesinga. Denne gangen pusser han opp ordet disippel.

Disippel?
Det er ingen tvil om at ungdomspastoren i Storsalen menighet vet hva han vil ta tak i. Ordet disippel er et vanskelig og ofte upersonlig ord. I hvert fall til man har lest denne boka. Etter å ha søkt i databibelen på ordet disippel i forskjellige former har Tveitereid kategorisert alle de 258 versene han fant i 12 temaer. I tillegg har han lagt til et par andre godbiter. På en eller annen måte gjør denne fyren bibellesing til en fryd. Og ikke nok med det, jeg vil tro at han gir ordet disippel en helt ny mening for de fleste.

Helt konkret forteller Tveitereid hva ordet disippel innebærer. Han gir et mer helhetlig bilde av ordet ved å ta opp temaer som hvem som er disipler, hvordan disipler er og hvordan de forholder seg til andre, Jesus og resten av verden. Alt begrunner han tydelig i bibelsitater. Det hele spriter han opp med egne historier, erfaringer og en fantastisk layout. I tillegg får man muligheten til å stoppe litt opp på slutten av hvert kapittel. Til sammen er 24 sider satt av i boka for at man kan skrive sine egne bønner rundt temaene.

Litt hakkete
Bokas største problem er at sidene er delt i to. Øverst er det Bibelvers, mens nederste del er satt av til Knuts livserfaringer. I ”En helt overkommelig Bibel” var det en side på hvert tema, og oppdelingen fungerte helt supert. Men i ”En helt overkommelig disippel” blir Tveitereids tekst mer brutt opp. Kommentarene og historiene hans går nemlig over flere sider og det blir lett litt hakkete når man på kryss og tvers må kombinere lesingen av de viktige Bibelsitatene med forfatterens gullkorn.

Likevel, det er så mange store pluss ved denne boka at disse små klagene på oppsettet får meg til å føle meg sutrete og lat. For tredje gang kommer Tveitereid med en ungdomsbok som tar utgangspunkt i Bibelen og er vanvittig bra både inni og utenpå. Her sendes det ut glede og gode vibber så det halve kunne vært nok. Noen ting Tveitereid skriver kunne nok vært forklart litt bedre for de som ikke har den største bakgrunnskunnskapen. Men likevel, boka er nok beregnet hovedsakelig på kristne og det er virkelig inspirerende lesning!

Kristen eller bare nysgjerrig, boka anbefales på det varmeste til alle som noen gang har tenkt litt eller mye på tro og sånt!