Petra tok farvelGitarist Bob Hartman står rolig og avslappet på sin del av scenen, uten at riffene og soloene høres mindre heftige ut av den grunn. Foto: Josva Dammann

Petra tok farvel

2005-12-17
De jordnære puddelrockerne i Petra har holdt på i 33 år. Jay.no var blant de 260 publikummerne da bandet spillte sin siste konsert på Norsk jord.
260
Elihu menighet i Tønsberg var stedet å være da Petra spilte sin siste konsert på Norsk jord. Rockegruppen har nok spilt i større lokaler, men det at det ikke var mer enn 260 fremmøtte så de ikke som noen grunn til å spare på kruttet. Det ble spilt både gamle slagere som I am on the rock og Beyond Belief, i tillegg til nyere blinkskudd som Jekyll & Hyde.

Fjortisjenter
Det er tydelig at Petra har bred appell. I publikum kunne man finne hele spekteret av aldersgrupper; alt fra fjortisjenter til menn med grått hår var representert. Og på tross av noen små lydproblemer tok det ikke lang tid før alle var med. Bandet slo til med alt de hadde. Vokalist og frontfigur John Schlitt sang med den karakteristiske falsettstemmen bare han behersker, mens resten av bandet var hakk i hel.

Avslappet
Ikke mange band klarer å holde det gående like lenge som Petra. Etter gradvis utskifting av den originale besettningen er bare gitaristen, Bob Hartman, igjen etter 33 år. Både han og vokalisten Schlitt, som tok over for den opprinnelige vokalisten Greg X. Volz i 1986, har begynt å komme opp i åra. Mens Schlitt prøver å holde showtempoet oppe har gitarist Bob Hartman endt opp med å stå rolig og avslappet på sin del av scenen, uten at riffene og soloene høres mindre heftige ut av den grunn.

Trommeslo
De nyere bandmedlemmene, trommeslager Paul Simmons og bassist Greg Bailey, gjør uten tvil jobben sin mer enn godt nok. Under en sang spilte bailey på trommene med en trommestikk mens Simmons slo an bassriffet. Og selv om Simmons etter konserten fortalte at han syntes han hadde en dårlig dag tror jeg få ville matchet han da han midt i konserten spilte en heftig trommesolo som varte i overkant av et minutt.

Familie
Med en rolig del med cello og akustisk gitar nærmere slutten av konserten lagde Petra en svært variert og publikumsvennlig opplevelse. Bandet klarte på en fantastisk måte å lage rockekonsert og intimkonsert samtidig. Publikum ble inkludert gjennom mye mer enn den obligatoriske småpratingen mellom numrene. Schlitt lot publikum synge i mikrofonen, lånte bort en slurk cola til en hes publikummer og ga high-fives til flere på første rad. Det var nok ikke bare Schlitt som etter kort tid kunne konstantere at:
- Dette er familie.

Jordnære puddelrockere
Når bandet i tillegg ble igjen et par timer etter konserten for å signere diverse gjenstander, bli fotografert og prate med de som ønsket det var det ingen tvil om at det går an å være jordnær på tross av stjernestatusen.

Petra tok et verdig farvel med Norge og lot det ikke være noen tvil: Puddelrockere er ikke som andre rockere.