The Passion of the Christ© Icon Productions
Anmeldelse:

The Passion of the Christ

Tangen, Andreas
2004-03-19
Grotesk, overveldende, tankevekkende... Alt annet enn underholdende. "The Passion of the Christ" er noe helt annet enn en standard Hollywood-produksjon.
Torsdag 18. mars var det pressevisning på den mye forhåndsomtalte Jesus-filmen til Mel Gibson. Jay var selvsagt også på plass i Colosseum, midt blant et lass av presse, bispekors og kalotter som alle var der for å gjøre seg opp en mening. Og meninger er det gjerne mange av rundt en film som denne.

Åpningsscenen er Getsemane. Jesus vet hva han har i vente, og ber inderlig, med skjelvende stemme til sin Far. Ikke lenge etterpå kommer Judas, og med et kyss forråder han sin Herre. Deretter går det slag i slag i slag i slag i slag... Vi får underveis en rekke tilbakeblikk på Jesu liv, men det er ingen tvil om at temaet er lidelsen.

Mye av debatten rundt filmen går på hvorvidt den er antisemittisk. Kanskje ikke så rart, med tanke på at lidelseshistorien ofte er blitt misbrukt for å oppmuntre til jødehat. Men jødene fremstilles ikke annerledes her enn i evangeliene. Hvis man sier at dette er budskapet i filmen, sier man derfor samtidig at det er budskapet i Bibelens fremstilling, og at historien ikke kan brukes, bare misbrukes. De som ønsket Jesus død var jøder, men det kunne like gjerne vært provoserte kristne nordmenn. Å fortelle historien på en annen måte, ville allikevel blitt like feil som å gjengi historien om korstogene uten å få med at de som stod bak faktisk kalte seg kristne. Dessuten; Jesus selv og hans tilhengere var da også jøder.

Man bør være oppmerksom på at filmen er mer enn en gjengivelse av Bibelens fortelling. Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord, og for å fylle hullene som nødvendigvis må tettes for at en historie kan gjøres om fra ord til film har regissøren både benyttet seg av historiske fakta og kunstnerisk frihet. Det er derfor viktig å være klar over at fremstillingen ikke nødvendigvis er helt autentisk, men det skulle ikke forundre meg om det er den mest realistiske som er laget til nå.

En vurderer ofte filmer på bakgrunn av produksjonskvalitet og underholdningsverdi. Sistnevnte er faktisk ikke å finne i filmen. Den er rett og slett bare makaber, så skulle dette vært kriteriet for vurderingen, ville terningen landet på en soleklar ener. Produksjonen er svært bra, kulissene fantastiske og skuespillerne er dyktige, men trives ikke helt med å snakke arameisk. Replikkene blir litt for stakkato og sakte. Kanskje bør den få en firer for produksjonen. Men å vurdere en slik film på denne måten blir for banalt. Temaet og budskapet er for stort, gripende og i stand til å sette alt dette andre i perspektiv og å virke tåpelig og sørgelig banalt. For denne filmen gjør noe med deg, og for min del var det positivt selv om jeg aldri tidligere har sittet i en kinosal med en så ubehagelig følelse. Filmen får derfor en høyst personlig femmer.

Min oppfordring til deg som bare ønsker å bli underholdt, er å holde deg unna denne filmen, og heller ta en tur på videosjappa og leie "Life of Brian". Ønsker du deg undervisning, og et innblikk i Jesu liv og lære - se den gode gamle Jesusfilmen eller les Bibelen. Har du et reelt ønske om å se hvor grusomme lidelsene Jesus gikk gjennom antakelig var, er denne filmen en skikkelig oppvekker og jeg kan love deg at du ikke kommer til å bli sittende igjen uberørt. Men vær klar over hva du går til. Hadde det vært opp til meg, hadde aldersgrensen vært 18 år.