Passion: Sacred Revolution
Lovsang:

Passion: Sacred Revolution

Tangen, Andreas
2003-11-19
“Passion" står det på coveret, og det gir ikke rent små forventninger. Studentbevegelsen har de siste årene samlet noen av de mest populære lovsanglederne til sine OneDay-arrangementer i USA. Titusener har møtt opp hvert år, og innspillinger som gang på gang har gått verden over har vært resultatet.
Hele denne platen består av liveopptak fra OneDay03 som ble avholdt i Sherman, Texas tidligere i år. Her finner du til sammen 13 sanger, ledet av hele syv forskjellige lovsangsledere, deriblant Chris Tomlin, Charlie Hall og Matt Redman. Det musikalske uttrykket er temmelig likt på de fleste sporene, og baserer seg for det meste på vokal og gitar, enkelt akkompagnert av bass, trommer og piano.

Bra lovsanger bør være så enkle at man raskt kan lære dem. Det er også de fleste sangene på denne skiva, men Matt Redmans versjon av julesangen "Come Oh Ye Faithful", overdriver dette. Med endeløse gjentakelser av en melodi man allerede har hørt mange ganger før, blir dette gørr kjedelig, og sangen er derfor platens absolutte bunnpunkt. "Holy Is The Lord" med Chris Tomlin og Charlie Halls "All The Earth" redder allikevel fort inntrykket.

Noe av svakheten med en liveplate, er at man ikke ser artistene danse, klappe i hendene og hoppe opp og ned fra scenen. Man er derfor ikke innstilt på å høre småstressede sangere hive etter pusten når man sitter hjemme i sofaen. Candi Pearson kan få noen og enhver til å gispe etter luft når hun tyner seg gjennom "Sing To The King".

Noen av de andre sangene kan også til tider bli litt slitsomme. Lydbildet på platen bærer selvsagt preg av at det er et konsertopptak, men ikke mer enn man kan forvente. Med få unntak er tekstene oppriktige bønner som man lett kan identifisere seg med og synge med på, og jeg er sikker på at et par av sangene på platen etter hvert også vil havne på repertoaret til norske lovsangsteam.

Det er gøy med mange spor når kvaliteten jevnt over er bra. Her er det imidlertid såpass varierende at plata etter min mening antakelig ville vært et bedre kjøp dersom en hadde kuttet to eller tre av dem. Uansett er den absolutt verdt pengene, og en firer på terningen! Kjøp den til deg selv, eller stikk den innunder juletreet hos venner eller familie som liker å høre på lovsang.