Får dere fisk?Cover fra boken. Foto: Lunde forlag
Fisketur i sambandsland:

Får dere fisk?

Bjorvand, Anders Torvill
2003-11-17
To unge og profilerte ledere i Misjonssambandet har laget bok om evangelisering for ungdom. Vi i Jay.no har lest den!
Boken "Får dere fisk?" av Tor Erling Fagermoen og Espen Ottosen, har på kort tid blitt populær, og det er jo gledelig. Vi trenger å fornye engasjementet for både indre- og ytremisjon. Kort fortalt er indremisjon å snakke med naboer og venner om Jesus, mens ytremisjon er å sende misjonærer til andre land. Når de to mest profilerte, unge lederne i Norges største misjonsorganisasjon lager bok om å vinne mennesker for Jesus er det viktig på to måter: de representerer et viktig miljø med et bredt nedslagsfelt i kristen-Norge, og det bærer bud om hvor Misjonssambandet vil i framtiden.

Fet design
La oss starte med noe av det vi satte pris på med boken, for dette er absolutt en bok vi kan anbefale. Boken har et veldig fett format - nesten kvadratisk, og grafisk designer skal ha skryt for omslaget. Jeg synes det var veldig tøft. Akkurat passe kombinasjon av retro og moderne.

Oversiktlig og fin layout
Boken har ellers en god og oversiktlig layout, og gutta skriver stort sett svært godt. Noen innslag av Kanaan-språk kunne vi godt vært foruten, men stort sett er flyten meget god. Det er også en god del Tommy&Tigern-striper der. De er rasende festlige og treffer nesten alltid et godt poeng i den sammenhengen i boka hvor de er plassert. Men jeg spør meg: er Tommy&Tigern populært blant tenåringer? Jeg tror ikke det, og føler vel litt at man går i samme fella som når min generasjon ble proppet fulle av "festlige" Knøttene-striper for å illustrere suverene poenger fra vår foreldregenerasjon (68'erne - de som er mellom 50 og 60 nå).
Jeg kan selvsagt ta feil, og isolert sett er tegneseriestripene ihvertfall godt valgt ut fra verdens beste tegneserie i stripeformat - ihvertfall i den engelske versjonen "Calvin&Hobbes". (Den norske versjonen "Tommy&Tigern" er jo noe blekere ...)

Evangelisering starter med Jesus
Boken framhever på en fin og tydelig måte at evangelisering dreier seg om at Jesus vinner mennesker, mens vi assisterer i prosessen. Dette får forfatterne fram på en balansert måte.

Dønn ærlig
Forfatterne skal også ha for at de er dønn ærlige. De skryter ikke på seg store møtekampanjer med masseomvendelser. Dette gjør hele opplegget troverdig, og vi tør å tilnærme oss stoffet. Boken er også krydret med flere gode historier - mange av dem selvopplevde. Bra!

Snakker Gud bare gjennom Bibelen?
Forfatterne framhever at Bibelen er sentral i evangelisering, og jeg er forsåvidt enig. Greier vi å koble kommunikasjonen vår mot Bibelens tekster gir vi søkeren hjelp til selv å søke videre. Men dette har en fundamental svakhet: den andre har ikke nødvendigvis tillit til Bibelen selv om du har det. Jeg savner en dimensjon av Ånd og kraft i boken. Hvordan kan Den Hellige Ånd tale til oss i en situasjon hvor vi forteller om Jesus til venner og familie? Er det Bibelen som er hovedverktøyet, eller ser en begynnende kristen mer på sin veileder og vedkommendes vitnesbyrd? Her synes jeg nok boken er litt blodfattig, og jeg savner undervisning om bønn, kunnskapsord, profetisk veiledning og Guds ledelse. Forfatterne har en fin og jordnær skrivestil, og dette er emner som definitivt kunne gjort seg innenfor disse rammene.

Troverdig om nådegaver?
På en fin måte skriver forfatterne at vi må gå med Gud for å nå andre mennesker, men når dette kobles mot nådegaver skjærer det seg. Jeg vet ikke om forfatterne virkelig har ment det de har skrevet, men jeg vil sterkt anbefale en omskriving. I dag står det følgende på side 77 nederst:
"Med evner og talenter kan vi gjøre mye godt, fint og nødvendig. Men det er først og fremst når vi bruker nådegavene Gud har gitt oss at vi kan være med og bygge det evige og usynlige Guds rike"
Som sagt: hvis forfatterne her mener at vi er avhengige av Guds hjelp i evangelisering, er jeg enig, men jeg tror ikke det er slik det typisk vil oppfattes. Her skapes det et unaturlig, og etter mitt syn ubibelsk, skille mellom naturgaver og nådegaver. Det er viktig å vite at også naturgavene er gitt av Gud i nåde og er underlagt Guds plan med hver enkelt av oss. Det viktige er ikke om vi bruker en naturgave eller en nådegave. Det viktige er at vi stiller opp som vi er - som hele mennesker - innfor Gud. Vi må selvsagt unngå å hvile på egen flinkhet, men det er noe helt annet enn det forfatterne her skriver. Anbefaler sterkt en omskriving dersom boken kommer i nytt opplag!

Det er tre ting jeg savner i boken og som jeg skulle ønske meg mer av dersom den ble revidert i nær fremtid:

Savn 1
Det er min påstand at mennesker i det velstående Norge i synkende grad ønsker himmel og evig liv. Jeg synes boken i større grad kunne fremhevet dette. Ikke-kristne har også i liten grad dårlig samvittighet og et ønske om å gjøre opp med Gud. Disse perspektivene ved "å bli frelst" tror jeg må tones ned. Boken tar også for seg livet med Jesus, og det å finne mening i livet - de eksistensielle spørsmålene. Jeg synes de burde balanseres enda mer opp på skalaen. Her er det min opplevelse at man kan finne gjenklang hos den moderne Ola Nordmann.

Savn 2
Jeg ønsker meg et kapittel eller to om det postmoderne menneske. Dagens nordmenn aksepterer ikke absolutte sannheter og valg som avskriver andre valg og muligheter. Hvordan møter vi denne utfordringen med et budskap om Jesus som sier at han er den ENESTE veien? Dette er en vanskelig utfordring som jeg savnet stoff om.

Savn 3
Mange kristne snakker Kanaan-språk og lever i en annen verden enn sine ikke-kristne kamerater. Det er nødvendig å avlære dette. Hvordan skal vi kommunisere kristne verdier og et budskap om frelse uten å bruke "kristne" ord og uttrykk (som f.eks. nettopp "frelse"). Anbefaler ved en evt revisjon at et eget kapittel settes av til dette formålet. Tonje Haugeto Stang har mye bra materiell på området.

Konklusjon
Boken er rett fram og ærlig, og er gjennomsyret av et oppriktig og brennende ønske om å nå flere mennesker for Jesus. Den er godt skrevet og med en smakfull presentasjon. Pluss i margen for et komplementerende nettsted (link til venstre) hvor leserne kan stille spørsmål til forfatterne og komme med vitnesbyrd. Noen ting kommer litt til kort, men allikevel lander vi på et velfortjent terningkast 4, og boken er absolutt anbefalt!