Order of the Phoenix
Bjorvand, Anders Torvill
2003-06-30
Etter tre lange år er den endelig her, foreløpig bare på engelsk, den femte boken i serien om den unge trollmannen, Harry Potter. Var den verdt ventetiden. Joda, forsåvidt.
766 sider er nok til å få noen og enhver til å miste motet, og J.K. Rowling har vel gjort alle påstander om skrivesperre til skamme.

Litt om handlingen
Vi vil ikke si alt for mye om handlingen, så det skal være trygt å lese videre selv om du ikke har lest boka. I bok fire gjenoppstod den onde fyrst Voldemort, og naturlig nok setter dette agendaen for bok nr 5. Hovedplottet er hvordan dette blir satt på dagsordenen. Humlesnurr går hardt ut i tillit til Harry, og forteller omverdenen at Voldemort er tilbake. Magidepartementet godtar ikke dette, og dette er kort og godt hovedplottet i hele boka; å få etablert at Voldemort er tilbake. Med to bøker til på agendaen etter dette, var det vel gitt på forhånd at verken denne boken eller den neste kunne nå noen endelig konklusjon i kampen mot den onde Voldemort.
Én viktig endring i denne boken i forhold til de foregående, er at det ikke er Harry som redder dagen på slutten av boken. Mer enn dette vil vi ikke si, men avslutningen er altså, selv om det går bra, noe annerledes og mer nyansert enn den pleier. Det er bra! Enda en ensidig helteforestilling ville blitt kjedelig.

Mørkere?
Det har vært mye fokus på at denne boken er mørkere enn de foregående, men det er bare media-hype. Bok 4 er minst like "mørk". Riktignok er Harry generelt mer opprørsk i denne boken da han går gjennom puberteten, men dette sinnet har lite med hva denne anmelderen oppfatter som "mørke".

Hvem dør?
Det har vært mye oppstyr om hvem som skal dø i denne boken, for forfatteren har varslet at en meget sentral skikkelse skal si takk for seg. Her ligger også svært mye markedsførings-hype. Vi vil ikke røpe hvem som dør, men vedkommende er definitivt ikke på topp-5-plassen over bokens viktigste personer - til nød på topp-10-listen. Mer vil vi ikke si :-)

Harry i puberteten
For J.K. Rowling har det vært viktig å skildre de fasene Harry går gjennom i alder. I denne boken gir det seg uttrykk i pubertale opprørstendenser og sinne, samt kompliserte forhold til det annet kjønn. Jeg tror nok hensikten har vært god, men her mener jeg at boken halter litt. Sinnet og forholdet til det annet kjønn er vanskelige temaer i oppveksten, men forholdet til en selv og egen kropp tør jeg påstå står vel så sentralt, og dette blir overhode ikke berørt. Sinnet/trassen som Harry opparbeider seg, opplever jeg som troverdig, men ikke romansen. Hans klumsete forhold til det annet kjønn og Hermines velmente/kloke råd blir litt for politisk korrekte og klisjefylte. Det er litt for lite personlighet og særpreg i disse skildringene - rett og slett alt for forutsigbart. Og selv om mønstret i en tenårings oppvekst og trass er forutsigbart, så vil enkeltepisodene være svært uforutsigbare. Dette har ikke Rowling evnet å skildre troverdig. Dessuten er Rowling kvinne, og fokuseringen på det annet kjønn hos en gutt på 15 er nok hakket livligere enn Rowling evner å formidle. Harry opptrer til tider som en uforstående 7-åring som ikke forstår seg på hva vitsen er med disse jentene, og slik er definitivt ikke virkeligheten for en 15-årig gutt.

Konklusjon
"Harry Potter"-serien er genial - kort og godt en av de beste seriene med barnebøker skrevet på flere tiår. Men det er klart at 7 bøker med det samme plottet kan bli litt mye - spesielt med en lengde på 766 sider. Det er knapt noen som overgår Rowlings evne til å skildre slik at det blir spennende, og hennes evne til å slippe små hint underveis slik at du hele tiden vil lese videre, er uovertruffen. Dette gjorde at jeg faktisk syntes det var spennende å pløye gjennom alle de 766 siden, MEN jeg tror oppriktig at boken kunne vært enda bedre ved å korte ned cirka 100 sider. Med dette samt noen småtrekk for pubertetsskildringene, lander vi allikevel på en solid 5'er.