Gospel og moro i KragerøGospelkorfestivalen Foto: Ane Bamle Tjellaug
Gospelkorfestivalen:

Gospel og moro i Kragerø

Tjellaug, Ane Bamle
2000-11-01
Det var en grå og trist fredags ettermiddag i Kragerø by. Byen lå tom og øde, som den så ofte gjør om høsten, bortsett fra noen innfødte, som var på vei til butikken eller til naboen. Men det var noe rart med denne kvelden. Noe som ikke var som det skulle. Det kjørte mistenkelig mange biler og busser mot Kragerø - mange flere en normalt. Og når de nærmet seg Kragerø forsvant de plutselig, og ble sporløst borte. Hva var det som trakk så mange folk til Kragerø denne hele vanlige fredagen?
Grunnen til at så mange reiste til Kragerø denne fredagen var Gospelkorfestivalen 2000! Festivalen i år var fra 29.09 ? 01.10 på Kalstad i Kragerø. Gospelkorfestivalen (GKF) er, som navnet sier, en festival for gospelkor fra hele Norge. Festivalen arrangeres av Skjærgårdsgospel, og er et kjempestort seminar der man kan lære å synge gospel. I år var det det tiende året GKF ble arrangert, men likevel første gang i Kragerø. Andre år har festivalen funnet sted i Porsgrunn, men i år hadde arrangørene bestemt deg for å samle Skjærgårdsgospel og GKF på samme sted.

Svarte og hvite gospelnegre
Kragerøhallen yret av liv, og overalt var det mennesker som holdt på med forskjellige aktiviteter. KRIK var der med klatrevegg, mange spilte Nintendo 64 på storskjerm, og hvis du ville søke litt ro, så kunne du besøke Nikodemuskroa, der bibelskoleelever fra Grimstad tok i mot deg med åpne armer.
Men det som likevel stod i sentrum var musikken! Dirigentene var fra vidt forskjellige kanter av verden. Tim ?Bishop? Brown er en ekte gospelneger som var hentet helt fra den andre siden av kloden - Los Angeles, USA. Arvis Strickling Jones er også en ekte gospelneger, fra USA hun også, nærmere bestemt San Francisco. Da hun ble bedt om å fortelle litt om seg selv sa hun bare:
- I love Jesus!
Den siste dirigenten var derimot en hvit neger, født i Sverige, men bosatt i Norge. Per Henrik Holgerson.

Koret
De svære koret fylte en hel tribune i Kragerøhallen og var litt av et syn. 500 ungdommer, som boblet av glede og energi, satt spent og ventet på at korøvelsen skulle komme igang. Og så kom Kjell Valle på scenen, og GKF2000 kunne begynne!
Kjell gav alle de muntre korsangerene en real oppvarming, før han gav scenen til de spente dirigentene. Arvis entret scenen først, og ble tatt imot med en stor jubel fra koret. Hun prøvde seg på noen norske ord, men ble gjort til latter av de norske ungdommene, så hun begynne å synge i stedet. Det var masse innlæring av stemmer og surr, men plutselig så kunne alle sammen alle sangene. Helt uten at de hadde merket det selv.
Hver dirigent hadde sin oppmålte tid med instruksjon, og plutselig var hele korøvelsen over. Men moroa var ikke over selv om det ikke var mer kor. Da fortsatt det utover kvelden og natta, med flere møter, Get Free Service, Praise And Worship, nattverd og forskjellige andre aktiviteter.
Før hver korøvelse var det andakt av den faste andaktsholderen fra Grimstad. Han lærte alle en sang som lød slik:
- Jesus er her, Jesus er der, og Jesus han er everywhere! Og den måtte selvfølgelig synges på klingene Grimstadsdialekt. Utpå natta slo de fleste seg til ro i soveposene sine på gymsalgulvet i Kragerøhallen, og roen ble bare brutt av et par mobiltelefoner som peip støtt og stadig.

Konserten
Da tiden kom for konsert søndag kveld, var det mange såre halser blant kormedlemmene. Ikke så rart etter fem øvelser hele helgen på to og tre timer hver... Det er rart hvor mye energi du kan få hentet fram når det gjelder mest, og det greide disse ungdommene. De var igjen full av energi når konserten skulle begynne. Salen var fylt med publikum, men tribunen var tom, og det eneste man kunne se var en enslig solist, som så vakkert sang første verset av Amacing Grace. Men plutselig braket det løs, og ut fra intet kom alle de 500 ungdommene løpende, mens de sang en litt mer rocka utgave av den samme sangen. Snart var tribunen fylt av sangglade ungdommer kledd i svart, og GKFkonserten 2000 kunne begynne.
Dirigentene entret scenen en etter en, både Arvis, Per Henrik og Bishop, og koret sang som om de aldri skulle gjort noe annet. Konserten ble fylt av gospel, klapping og dansing fra sangerne i koret, men det var også innslag fra streetdancegruppene, som hadde øvd inn danser i løpet av helga. I tillegg ble det vist en film som en gruppe av ungdommene hadde filmet, og andakt av festivalens faste Grimstadmann. Det var masse liv, men konserten måtte uheldigvis ta slutt en gang den også. Det var noen slitne og hese, men fornøyde ungdommer som reiste hjem søndag kveld. De hadde opplevd noe stort, og mange av dem var sikre på at de skulle komme tilbake til neste år.