Jesus-freakene i mengden
DC-talk
DC-talk:

Jesus-freakene i mengden

Holmedahl, Johannes
2000-01-01
Du har sikkert hørt om DC-talk. Det er du ikke alene om. DC-talk er nemlig et av få «kristne» band som virkelig gjør det bra i markedet - sammen med alt fra Marylin Manson til Blur. Eller for å sitere Dagbladet: «Oppegående og friske».
DC-talk består av tre menn: Toby Mckeehan, Kevin Max Smith og Michael Tait. De tre, som alle har vokst opp i kristne hjem, utgjør bandet som har solgt noe sånt som 3 millioner kopier av albumet «Jesus Freak» i Statene. I Norge ble singelen fra albumet nr. 100 blant de mest spilte låtene på NRQ og «Mini-skuddet» i 1999. DC-talk har totalt seks utgivelser bak seg, og håper på at deres siste album, «Supernatural», skal selge like bra som «Jesus Freak». Bandet har vært satt i kategorien rap/funk/pop, men har med sitt siste album flyttet seg over i melodiøs-rock-bolken.

I begynnelsen...
Det hele begynte mens guttene gikk på Liberty University i Lynburg Virginia. Under studiene skrev Toby sangen Heavenbound. Han og Kevin fremførte låten for de andre studentene på universitetet og dette ble begynnelsen på dagens DC-talk. Navnet DC-talk står for «Decent Christian Talk», skriver de på sine websider. Andre mener navnet kommer fra initialene i Washington DC, som er guttenes hjemsted.

Godt mottatt
I November ‘97 besøkte bandet Norge. Førstevalget Vineyard ble byttet ut med Oslo Spektrum etter at arrangørene så etterspørselen. Og DC-talk tok Norge med storm. Til og med tabloid-avisene var positive til gruppen, selv om de startet anmeldelsen med: «Det er lett å rynke litt på nesen av artister som ønsker å forkynne kristendommen gjennom sin musikk, så sant du ikke har et kristent livssyn selv.» Men utover i anmeldelsen skryter anmelderen albumet opp i skyene, og kaller bandet «oppegående og friske, både når det gjelder arrangementer og kvaliteten over de musikalske.» Kritikeren sammenligner DC-talk med Nirvana, Red Hot Chilipeppers og Lenny Kravitz, og avlutter med at «det rekker så det holder!» Og det gjør det!