Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.

Den Hellige Ånd

Strønen, Erlend
2003-05-14
Den Hellige Ånd blir ofte en diffus greie. Jesus er på en måte greiere. Han var menneske, og vi kan forestille oss hvordan han så ut. Den Hellige Ånd er derimot ikke så lett å se, selv om han en gang viste seg om ildtunger.
Men Den Hellige Ånd er blant oss fordi vi merker hva han gjør. Hvordan han funker, for å si det sånn. Akkurat som vinden: Vi ser den ikke, men vi ser at trærne bøyer seg når det blåser.

Den Hellige Ånd kaster lys over livene våre. Han viser oss det som er galt, det vi kaller synd, og viser oss at vi trenger Jesus. På denne måten kan vi si at Ånden nærmest blir som et kompass. Det viser oss retningen vi skal gå, og kan vise oss vei når vi er på feil kurs.

Den Hellige Ånd hjelper oss i forholdet vårt til Gud. Når vi skal be kan Den Hellige Ånd vise oss hvordan, og kanskje minne oss på ting å be for. Bibelen snakker også om at "Ånden går i forbønn for oss, når vi ikke selv kan be". Godt å vite. Den Hellige Ånd hjelper oss også til å forstå Guds ord, som er Bibelen. Flere steder i Bibelen står det blant annet om at Ånden gir oss visdom så vi kan lære Gud å kjenne, noe vi gjør gjennom hans ord.

Den Hellige Ånd gir også frukter. (Og da snakker vi ikke om vanlige epler og bananer.) Nei, disse fruktene er ting som kjærlighet, glede, fred, tålmodighet, mildhet, godhet, trofasthet og mye mer. (Sjekk Galaterne 5,22.) Bibelen skriver noen steder at det er på fruktene, folk skal kunne se at vi er kristne. Vi klarer ikke av oss selv å leve et godt liv, det kan vi nok alle skrive under på. Men Den Hellige Ånd gjør noe med oss, slik at det blir skapt gode frukter i våre liv.

Ved Den Hellige Ånd deler Gud ut gaver til alle som er hans barn, og til alle menigheter. Det er gaver vi skal bruke for å oppmuntre våre medmennesker, og for å bygge opp menigheten. Gud gir oss ulike gaver, alt etter hva han vet passer best til deg. Noen har fått gave til å prate med folk, noen til å spille gitar, noen til å be og andre til å holde andakt, noen til å bake og andre til å ordne praktiske ting. Om det kalles nådegaver eller naturgaver er det Den Hellige Ånd som formidler disse gavene til oss. Og faktisk er alle nådegaver gitt til alle menigheter, men ikke alle har tatt dem i bruk slik Bibelen lærer oss at vi skal gjøre.

Sist, men ikke minst: Den Hellige Ånd gir oss kraft og frimodighet til å fortelle andre om Jesus. Selv føler vi ofte at vi ikke vet hva vi skal si, eller at vi ikke tør fortelle andre om det vi tror på, selv om vi er aldri så overbevist om at vi har rett. Den Hellige Ånd hjelper oss når vi tviler på oss selv. Også i Bibelen kan vi lese om hvordan disiplene var redde for å fortelle andre om Jesus, og først da de fikk Den hellige Ånd, turte å gå ut og fortelle andre om det de hadde sett og opplevd med Jesus. (Se selv i begynnelsen av Apostlenes Gjerninger!) Den Hellige Ånd ble gitt for at disiplene, og nå vi, kan fortsette det Jesus startet på.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone