Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
Med påska i ryggen og pinse i sikteHimmelspretten Foto: Anne Berit Ringen

Med påska i ryggen og pinse i sikte

Skeie, Siri Telstø
2003-05-09
Påska ligger bak deg, pinsa er noen fridager du gleder deg til i juni. Ukene mellom er kanskje eksamenslesing og russetid. Disiplene som opplevde påska da Jesus døde, var om mulig enda mer forvirret enn du er nå i eksamenstiden. Tror ikke de visste opp eller ned på noe, så de gikk tilbake til fiskinga, det var i alle fall noe de var sikker på.
Påska hadde vært hektisk nok, den. Først disse timene i Getsemane, der hele disippelflokken sovna og Jesus ba alene. Jesus dør, Jesus står opp igjen, disiplene virrer fra nederlag til seier til nederlag igjen. Men hva skjer egentlig disse dagene??? Er det en sammenheng mellom påska og pinsa?

Maria Magdalena sørget over Jesus, og gikk derfor til graven for å stelle med Ham. Ikke at hun visste hvordan hun skulle komme inn i graven, men hun kunne jo forsøke. Hun fant ikke en stengt grav, og hun fant ikke en død Jesus. Men hun fant to engler og Jesus viste seg for henne. Noe hun sikkert ikke hadde turt å drømme om engang.

Samme dag som Maria Magdalena var ved graven, var to av disiplene på vei til Emmaus. På det mest vanlige framkomstmiddelet, nemlig beina. De snakket ivrig om alt som hadde skjedd i Jerusalem de tre siste dagene. Og da de slo følge med en mann som hadde feiret påske i Jerusalen uten å få med seg all dramatikken rundt Jesus, ble de helt overrasket. Halloen??? Og de to disiplene forteller den fremmede mannen at de hadde håpet Jesus fra Nasaret skulle utfri Israel. Men nå hadde de mistet litt troen på det. Skjønt de hadde hørt ryktet om hva Maria Magadlena hadde opplevd ved graven samme morgen...

De to disiplene var sammen med den fremmede hele kvelden, og da han brøt brød og ba takkebønn skjønte de at det var Jesus de hadde vandret sammen med hele dagen. Gjett om de to disiplene hadde noe å fortelle da de dagen etter møtte resten av gjengen i Jerusalem. De neste dagene gikk ryktene. Maria Magdalena og Simon Peter hadde sett Jesus ved graven. To disipler hadde gått sammen med Jesus til Emmaus. Tomas, stakkar, klarte ikke tro at Jesus levde igjen. Selv ikke etter at Jesus har vist seg for alle de andre disiplene. Så åtte dager senere kom Jesus igjen tilbake til disiplene, og spesielt til Tomas. For at Tomas kunne kjenne på naglemerkene i Jesus, og se at han hadde vært død men nå var levende.

Så gikk ennå noen uker, og disiplene begynte å fiske igjen. Fisking var de tross alt gode på. De fisket på Tiberias-sjøen, uten å få fisk. Utpå morgenen dro de tafatte inn til land. En mann sto på stranden og mente de burde kaste noten ut på høyre siden av båten. De gjør så, og får så mye fisk at de ikke klarer å dra det opp. Aha - mannen på stranden er Jesus. De drar inn til land med all fisken, og Jesus fyrer opp et bål som de steker fisken på. Og igjen har Jesus vist seg levende for disiplene.

Himmelspretten, eller Kristi Himmelfartsdag, var nå like om hjørnet. Kanskje bare noen dager etter fisketuren på Tiberias-sjøen? Jesus var sammen med disiplene igjen, og han ber dem om å forkynne evangeliet for alle mennesker i hele verden. Så skjedde det - Jesus ble "sugd" opp mot himmelen. Og disiplene holdt seg i ro i Jerusalem og ventet - for Jesus snakket om at en han kalte Den Hellige Ånd skulle komme før de foretok seg noe mer. Så de ventet og ventet.

Ildtunger og fremmede språk - du husker kanskje litt av det? Alt dette handler om pinsa som vi feirer hver vår. At apostlene den pinsedagen i Jerusalem fikk ildtunger på hodet og snakket all verdens språk, er mindre viktig. At apostlene fikk Den Hellige Ånd, er det viktigste. Og har du lest i Joel i GT står det en profeti som ble oppfylt pinsedagen i Jerusalem. Og som er viktig for deg! Nemlig at Gud sier "Jeg vil utøse min Ånd over alle mennesker."

Vår - det er Jesus som dør for våre synder. Vår - det er Jesus som stadfester at han lever igjen. Vår - det er himmelsprett med Jesu ord om å gi det videre. Vår - det er Den Hellige Ånd i våre hjerter.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone