Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.

Pengene eller livet

Skeie, Siri Telstø
2003-03-21
Han er ung, han er rik, og han spør Jesus om hvordan han kan få evig liv. Jesus ramser opp budene. Jeg ser for meg den unge mannen; stolt kan han svare "no problem, budene har jeg holdt. Men evig liv, Jesus, hvordan får jeg det, da?" Kanskje han begynner å bli litt utålmodig?
Han er ung, han er rik, og han spør Jesus om hvordan han kan få evig liv. Jesus ramser opp budene: Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, du skal hedre far og mor, og du skal elske din neste som deg selv. Jeg ser for meg den unge mannen; stolt kan han svare "no problem, budene har jeg holdt. Men evig liv, Jesus, hvordan får jeg det, da?" Kanskje han begynner å bli litt utålmodig?

Men Jesus svarer "en ting mangler deg: Gå bort og selg det du eier, og gi alt til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg." Jesus pirker ikke bare i det at mannen er rik. Jesus sier rett ut at han må velge. At han må selge det han eier, gi pengene til de fattige, og bli en Jesus-etterfølger. Fordi Jesus er veien til evig liv.

Det første budet lyder: "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Der kræsjer det for den unge, rike mannen. For pengene hans, og alt det han eier, er en avgud for ham som han ikke er villig til å kvitte seg med. Det står mellom pengene og livet, og den unge mannen velger etter sitt hjerte. Han velger ikke livet... Han velger pengene! Og han er lei seg når han går bort fra Jesus.

Jeg bor i den rikeste delen av verden, og historien fra Markus 17,10-17 er ikke min favorittekst i Bibelen. Jesus "rakker ned på" oss som eier noe eller mye, oss som har penger i banken og i lommeboka, og som eier både sykler og datamaskiner og CD'er og bøker. Men Jesus er samtidig tøff, for han ber meg og deg om å velge. Om å finne ut hva som er viktigst.
Hvis det jeg eier, hvis pengene mine, er det aller viktigste i min hverdag...
Hvis det som gleder meg mest er å bruke penger og eie ting...
Hvis nøkkelen til en trygg fremtid er penger...
Da er mitt hjerte og min tillit hos en avgud som heter penger.
Men hvis det som gleder meg mest er å tro på Jesus, å vite at Han elsker meg og har fremtidsplaner for meg...
At Jesus tilgir og lar meg få begynne om igjen - hver dag...
Da er mitt hjerte hos Jesus.

Men hva skal vi gjøre? Gå bort og selge alt vi eier? Gi de til de fattige? Ikke begynn med å telle penger, men med å spørre deg selv hva som betyr mye for deg. Eller hva du vil at Jesus skal hjelpe deg å sette først i livet. Hvis du ønsker å velge livet, så kan Jesus hjelpe oss å rette fokus på det.

"Lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike" sier Jesus når den rike, unge manne er gått bort. "Hvem kan da bli frelst?" spør disiplene, og det samme tenker jeg. "For mennesker er det umulig, men ikke for Gud. Alt er mulig for Gud." Guds løsninger er mye større enn det jeg klarer å tenke. Guds løsninger er rause, samtidig som Jesus ber oss om å velge Guds løsninger fremfor mine egne løsninger.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone