Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
NådeDet er dumt å søle melk når man er tørst, men Gud gråter ikke av den grunn. Foto: Opplysningskontoret for meieriprodukter / Astrid Hals

Nåde

Dammann, Josva
2007-03-31
Gud gråter ikke over spilt melk
Kodespråk
Ofte kan det virke som kristne har utviklet sitt eget språk med en blanding av noen nye og en del alt for gamle ord som ingen andre forstår. Og de er ikke alltid så lette å forklare heller.

Mye av det kristne budskapet kan oppsummeres i ordet nåde. Selv for mange kristne kan det være et vanskelig ord å få tak i. Mange vet at det dreier seg om tilgivelse og hvordan Gud forholder seg til menneskene, men hvordan skal for eksempel mennesker forholde seg til nåde?

Det var synd...
I boken Jeremia (kapittel 29 vers 11) i det gamle testamentet står det at Gud har gode planer for oss og framtiden vår. Det vi kristne kaller synd kan kanskje oppsummeres i det å gå utenfor Guds gode planer for oss; vi har fått en fri vilje og kan gjøre ting som både direkte og indirekte ikke er til det beste for oss selv, eller andre.

Nåde
En måte å uttrykke hva som ligger i ordet nåde kan være at Gud ikke gråter over spilt melk. I de fleste religioner har man en form for tanke om at om vi som mennesker synder og gjør gale ting. Løsningen blir at vi må gjøre opp for det gale. Vi må gjøre det godt igjen og rette opp feilene eller gjøre noe annet godt isteden.

Når jeg sier at Gud ikke gråter over spilt melk, så mener jeg ikke å si at det ikke var dumt eller galt å søle ut melka i utgangspunktet. Tingene som før var galt er fortsatt galt, men det som er gjort er gjort og Gud henger seg ikke opp i og dveler ved det. Det er der mye av skillet mellom kristendommen og andre trosretninger ligger. Selv om du gjør noe som var dumt og som ikke er til det beste for deg selv og andre, selv om du går utenfor det som i utgangspunktet var Guds gode plan, så vil han fortsette å legge gode planer og hjelpe deg videre. Det eneste du trenger å gjøre er å ønske det.



Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone