Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.

Om å tro og følge

Lea, Steinar
2005-04-08
Det er en klar sammenheng mellom det å tro på Jesus og det å følge Jesus, men også en betydelig forskjell. Jeg har hele livet trodd, men det var først da jeg begynte å følge etter at det ble spennende å være en kristen.
At en mann ved navn Jesus har levd, er allmenn kunnskap. Det er fakta. Forskere vet det, og både kvinnen og mannen i gata vet det. Han var radikal, var dyktig til å snakke for seg, og gjorde gode gjerninger som å helbrede folk fra sykdom og lignende. Det er nå trosspørsmålet kommer inn.

Vi kan enten tro at han var en tulling, men som allikevel var et veldig godt medmenneske. Vi kan tro at han var en stormannsgal fyr, eller tro at han var en slags profet av et eller annet slag, et godt forbilde som brukte fine ord og gode lignelser, én av mange veier til himmelen, en sannhet for de som føler at det er sant for dem. Ja, vi kan tro så mangt. Eller så kan vi tro at han var den han sa han var, og fortsatt er, fullt og helt Guds sønn, og vi kan ta ham på ordet når han sa: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg." (Joh 14,6).

Hele livet har jeg trodd det sistnevnte. Med en kristen familie har dette vært forholdsvis lett å holde fast på. Men der har det også stoppet. Ved kun å tro. For rundt fem år siden begynte familien min å gå i en annen menighet enn den jeg var vant til. Her var det egne møter og taler for ungdom, taler som var myntet på meg, og som fikk meg til å tenke. Det ble snakket om at Jesus var en som svarte på bønner, en det var verdt å gå 100 prosent for, en å ta med i hverdagen.

Jeg ble veldig utfordret av dette, for i min timeplan hadde jeg så vidt klart å skvise inn Jesus, helt til sist, om kvelden rett før jeg sovnet, noen sekunder med en rutine av en bønn, som regel noe lignende dette: "Kjære Gud. Takk for en fin dag. Ber om at dagen i morgen skal bli like fin." Kun ord, som jeg nesten ikke merket om jeg ba eller ikke. I bokhyllen min stod Bibelen godt skjult, nedstøvet og nærmest helt uåpnet. Jeg hadde en tro som lå og sov, en kjedelig tro jeg hadde fått av mine foreldre, som nå hadde gått i dvale.

Jesus vil at vi skal tro på ham, men han ønsker ikke at det skal stoppe der. Han vil vi skal høre på ham, og ta ham med i hverdagen vår. Jeg forstod at jeg måtte ta et nytt valg. Jeg ville ikke bare være en sånn "midt på treet"-kristen. Sånn kristen som sier "tja, jeg tror jo på Gud. Mamma og pappa tror jo." Jeg ville være en kristen som lot Jesus ha noe å si for hverdagen min, ja, for hele livet mitt.

Jeg så på ungdommene i den nye menigheten, og så at de hadde et eller annet som jeg manglet. De hadde en våken tro. Da gjorde jeg det viktigste valget jeg noensinne har tatt. Fra nå av skulle Jesus få mer av min tid, og jeg var fast bestemt på å få se mer av hvem han egentlig var. Følge, ikke bare tro.

Dette skjedde ikke på et knips. Langt ifra. Men med et ønske om å gjøre noe med det, begynte jeg sakte men sikkert å be mer enn rutinebønnen, og bli mer nysgjerrig på hva Jesus hadde å si meg. Til min store forbauselse, og enda større glede, merket jeg at det hjalp. Det var først da at kristenlivet mitt begynte å bli spennende.
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone