Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.

Er Gud bare god?

Si din mening
2004-10-19
Les en av Jays leseres tanker om Guds tanker for oss vs den frie vilje, og send inn din mening.
Hovedsak:

Mange har flere ganger spurt meg; "Hvordan kan en Gud som bare er god eksistere når det er så mye elendighet?" Hvordan kan Gud la et barns foreldre skille seg når barnet selv ber om at de må holde sammen? Gud er jo ikke for skillsmisse.

Vi snakket lenge om akkurat dette en kveld, faktisk to timer, og jeg forstod hvor viktig det var ikke bare å snakke med ikke-kristne om bibelske spørsmål, men også kunne stille dem til hverandre.

Siden eksempelet med barnets foreldre som vil skilles er et ofte stilt spørsmål, etter min mening, tar jeg utgangspunkt i det. Mange begynner å tvile på om Gud hører bønnene deres i slike situasjoner.

Du har sikkert hørt noen si at "Gud både hører og svarer, men noen gang er svaret 'nei'." Som vergen vet bedre hva som er best for et barn enn barnet selv, vet Gud hva som er best for oss, men hvem gjør vel alltid som sine foreldre eller verger vil? Spørsmålet er hvorfor Gud ikke hjelper når barnet ber om at de må holde sammen, men det viktigste å få svar på er; "vil de"?

Gud sier jo selv at han vil la oss få bestemme over de valgene vi stilles over, det er vår frihet. Vi vet jo hva som er rett og galt, det har han fortalt oss i Bibelen og i vår samvittighet, men vi må selv velge riktig vei. Men han har lovet å hjelpe oss når vi trenger det, og han sendte Jesus for vår frelse for Han visste at veien ble for tøff for oss alene. Han satte oss ut av hagen da vi tok det gale valget, men han åpnet porten med Jesus så vi selv kan velge om vi vil gå inn igjen.
Derfor blir også spørsmålet; "Vil foreldrene til denne gutten eller jenta ha hjelp?"
Jenta har bedt om at de må klare seg sammen gjennom vanskelighetene, men har de?

Når man ser på skilsmissetallene i dag kan det ikke være så mange som egentlig har noe ønske om å få forholdet til å fungere igjen, snarere tvert i mot, er min mening. Gud har makten til å endre følelsene og få dem sammen igjen, men han ville også da ha bestemt for dem hva de skulle føle. Det hadde han lovet å ikke gjøre. Tenk om noen skulle komme og fortelle deg hva du skulle tenke og føle istedenfor at du fikk leve selv. Det ville jo vært akkurat det han hadde gjort mot dem! For at han skal kunne gjøre noe, må også de ønske hans hjelp.

Gud bryr seg jo, og han ser på hva som er best for barnet som ber så inderlig om at de må holde sammen. Men med foreldre som ikke egentlig vil leve sammen, ville da barnet fått et godt hjem? Et hjem med urolighet, slåsskamp og krangling, er det å foretrekke? Om det er hva Gud ser, ville ikke hvem som helst latt dem skille seg og heller hjulpet barnet gjennom tiden som kommer? Han er med oss i det som skjer, styrker oss og gir oss det vi trenger når vi trenger det. Skilsmisse var ikke det barnet ville ha, men det ble det beste valget. Styrken du da trenger for å komme gjennom det vil da Gud gi deg, om du er villig til å ta imot. Det er lett å tenke at man ikke får svar, men det kan også like fort hende at vi stiller helt feil spørsmål. For meg er Gud den største kjærligheten jeg har opplevd.

Frihet og ansvar går hånd i hånd, og de gir konsekvenser som vi selv har valgt
å leve med. Frihet med ansvar. De gir konsekvenser i livet for de valga vi har
tatt. Hvilken måte vil du ta friheten på?

Anonym




Leseres meninger

Ingen andakt
Denne andakten er ingen andakt. Det er en diskusjon. Og så skriver skribenten: "For at han skal kunne gjøre noe, må også de ønske hans hjelp." Det er ikke sant. Jeg har mange ganger bedt for mennesker som ikke ønsker Guds hjelp hvor Gud har grepet inn og livet deres har blitt totalt forandret. Bønn er et utrolig sterkt våpen i Guds rike, som man kan bruke for å rydde opp litt i åndeverden. Ved å be for mennesker, gjør man et arbeid i åndeverden. Jeg kan heller ikke se at andaktsholderen noen ganger svarer på spørsmålet sitt. Altså er Gud bare god? There is no answer…

Helt til slutt. Ikke bli som Jehovas Vitne og ha anonyme skribenter. De som skriver noe om Gud, må ta ansvar for det. Kanskje er det noe i artikkelen som ikke stemmer? Vær så snill og ta dette stykket om Gud er god av hjemmesiden.

Marianne H Bratland




Leseres meninger

Hva er en andakt??
Etter min oppfatning kan en andakt være så mangt, ikke nødvendigvis bare fra en som står på en talerestol. Jeg har fått mange "andakter" på "livets landevei" i de daglige gjøremål. Gud har vist meg svar på så mange måter, ofte uventet, i de daglige aktiviteter. Jesu fortellinger var ofte fra dagliglivet, og konklusjonene var ofte opp til tilhørerne selv å slutte. Hvorfor måtte han ellers ofte forklare sine lignelser til sine disipler etterpå? Jeg oppfatter heller ikke skribentens ord som uttrykk for at ikke bønn hjelper, men viser til den siden at VI SELV må si ja til GUD. Hvis HAN ikke hadde gitt oss egen vilje så kunne han jo bare frelst alle med makt? Hvorfor tillot han syndefallet, HAN hadde/har jo makt til å unngå slikt. Slik jeg leser viser skribenten til det ansvaret vi har med vår frie vilje.
Til slutt...De fra Jehovas vitne jeg har møtt har IKKE akkurat vært anonyme, de vil helst trenge seg inn selv om du vil LUKKE døren.
Jeg lurer på med hvilke øyne du har lest denne andakten, hvis en plent VIL kritisere istedet for å søke etter hva fortelleren vil si er det alltid nok å plukke av, ja der er nok spørsmål i Bibelen som blir feiltolket.

Jon Helgeland




Leseres meninger

Ingen andakt?
Jeg syntes det er en god andakt. Dette derimot er en diskusjon. (som jeg gjerne skulle flyttet over i et diskusjonsforum i stedet for etter andakten). Har du matematikk? Jeg vet ikke om dette er forståelig, men da er det bare å spørre: I matematikken behandler vi en del linjer. Noen er kontinuerlige(sammenhengende) og andre ikke(de har et eller flere brudd). For at en linje skal være kontinuerlig, må den være kontinuerlig i alle punkt. Men en linje har uendelig mange punkt og det vil jo ta evigheter(bokstavlig talt) å sjekke ut alle punktene. Nei, vi sjekker bare de punktene vi er usikre på. Så vet vi at hvis linjen er kontinuerlig i DET eller DE punktene så er den kontinuerlig over hele linjen.
Jeg ser på denne andakten på samme måte: For at Gud skal være bare god, må Han være god på alle områder. Og det vil ta en evighet å sjekke/finne ut av. Det trenger vi ikke gjøre, for på de flest områder så vet vi (i hvert fall vi kristne) at Gud er god. Men så hender det seg at noen situasjoner eller områder dukker opp der vi er usikre: er gud God på dette området? Slik jeg oppfatter det har forfatteren av andakten forutsatt at vi kjenner til at Gud er god på de fleste områder ("Som vergen vet bedre hva som er best for et barn enn barnet selv, vet Gud hva som er best for oss") og velger da å ta for seg et område mange sliter med å se at Gud er god på. ("Siden eksempelet med barnets foreldre som vil skilles er et ofte stilt spørsmål, etter min mening, tar jeg utgangspunkt i det.") Skjønner?
Jeg regner med at jay har mailadressen til forfatteren, hva med å skrive mail til vedkommende via jay og spørre om andakten virkelig er slik du tolker den? Dessuten må vi kristne passe på å bygge opp hverandre i stedet for å bryte ned.
Tips: et spørsmål er ofte lurere enn en kommentar :).

Alette Aasvold
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone