Forsiden

Seminarer og bibeltimer
- glimt fra skjærgårds´11
Frokostkonsert
- glimt fra Skjærgårds´11
Etter 3,5 år med lite action her på Jay starter vi nå med nytt pågangsmot.
Sjekk ut denne fantastiske sangen fra Chris Tomlin :-) (lagt ut fra YouTube)
Bli med Jay på TenOase i Fredrikstad. Det blir gøy! Dette må du ikke gå glipp av.
Vi er gaver til hverandreMennesker er Guds gaver til meg

Vi er gaver til hverandre

Næsheim, Eirik Lundblad
2003-01-22
Mennesker er Guds gaver til meg. De er allerede pakket inn, noen svært vakkert - andre litt mindre forseggjort. Noen har blitt behandlet dårlig i posten, andre kommer som spesialleveranse. Noen er løst innpakket, andre er veldig godt tapet sammen.
Men innpakningen er ikke gaven, og det er viktig. Det er så lett å ta feil, så lett å dømme innholdet etter utsiden.

Jeg er et menneske. Som alle andre er jeg også en gave. Gud fylte meg med en godhet som bare er min. Og likevel er jeg redd noen ganger for å bli skuffet. Kanskje jeg ikke stoler på innholdet mitt. Eller kanskje har jeg ennå ikke blitt skikkelig akseptert for den gaven jeg er. Hvert møte mellom mennesker er en utveksling av gaver. Min gave er meg, din gave er deg. Vi er gaver til hverandre.

Ingebrigt Steen Jensen har skrevet en bok "for deg som vil lykkes sammen med andre".
"Ona Fyr" heter den, og i innledningen snakker han om hva som er menneskets dypeste behov. Han sier at drømmen som driver oss fremover ikke er drømmen om materielle ting, men er knyttet til det som ikke kan kjøpes for penger: Følelser, opplevelser og felleskap.

Hvilke fellesskap er du en del av? Ganske mange kan jeg tro... Familien, skolen, jobben, idrettslaget, nabolaget, vennegjengen, menigheten og så videre. Vi har alle en erfaring eller fem om hva et godt fellesskap er og kanskje hva et dårlig fellesskap er.

Hvorfor er dine fellesskap viktig for deg? Hva gir det deg å være med der?
Jeg kan ikke svare for deg, men jeg tror vi alle bærer på den samme lengselen etter å høre til, være en del av noe som er større enn bare meg. Et sted hvor jeg kan gi av meg selv, bety noe for andre og hvor det er noen som bryr seg om meg, er glad i meg.

Alle fellesskap bygger på at man kjenner hverandre, trenger hverandre og er nysgjerrige på hverandre.
Fellesskap bygger på vennskap.

Tenk over dette:
Hvem er din beste venn?
Hvorfor er denne personen din beste venn?
Kanskje den personen har vært i livet ditt i mange år? Hva er det som gjør at vennskapet holder?
Hvordan startet det egentlig?

Et vennskap innebærer at man ønsker å bli kjent med hverandre. Det handler om å møte hverandre med gjensidig interesse og tillit. I et vennskap må man kunne gi og ta. Et vennskap utfordrer oss til å vise den andre respekt, åpenhet, trofasthet, nærhet og kjærlighet. Det er viktig å kunne dele livet sitt, både det gode og det dårlige. En venn er til å stole på. Gode venner støtter hverandre, og de kan være sårbare og sterke sammen, de utfyller hverandre. En venn er en som alltid er der for deg. Det handler om å invitere seg inn i hverandres liv.

Joh 1, 35-39:
Dagen etter stod Johannes der igjen sammen med to av sine disipler. Da så han Jesus gå forbi og sa: "Se, der er Guds lam." De to disiplene hørte hva han sa og fulgte etter Jesus. Jesus snudde seg og så at de fulgte ham, og han sa: "Hva vil dere?" De svarte: "Rabbi, hvor bor du?" Rabbi betyr lærer. "Kom og se", sa Jesus. De gikk da med ham og så hvor han bodde, og de ble hos ham den dagen.
Det var omkring den tiende time.


Denne bibelteksten handler om nettopp vennskap og fellesskap. Den handler om å møte hverandre med interesse, åpenhet, respekt, tillit, og kjærlighet.

For hva skjer egentlig i teksten?
Johannes og de to andre disiplene står og prater når Jesus plutselig går forbi. Johannes sier: "Se, der går Guds lam" og de to andre disiplene følger etter uten å stille noe mer spørsmål. De visste hva det ville si at Jesus var Guds lam, han var Messias - den som skulle sette israelittene fri. Jødene ventet på
Messias. De stoler på Johannes når han sier at det faktisk er Messias som går der. De blir nysgjerrige og følger etter, de må få vite mer om denne mannen. Men jeg tror de blir litt satt ut når Jesus stopper og snakker til dem, og det eneste de får fram er: "Rabbi, hvor bor du?"

Når jeg tenker etter tror jeg ikke at jeg hadde klart å komme med noe glupere spørsmål om jeg hadde vært i disiplenes sted.

Alle har noen de ser opp til. Et av mine store forbilder er Bono i U2. Hadde jeg tilfeldigvis møtt han på gata og han hadde sagt hei til meg, hadde det ikke vært mange smarte ord som hadde kommet ut av meg. Kanskje jeg hadde klart å stotre fram et ønske om en autograf, selv om det jeg egentlig vil si er at jeg digger musikken hans og alt han gjør og står for.

Eller tenk deg at du er forelsket, skal snakke med den "utvalgte" første gang og prøve å føre en fornuftig samtale. Det går jo alltid like bra! Jeg føler for min del at jeg forsvinner tilbake til det stadiet i 1- årsalderen hvor man har blitt ganske god til å lage lyder, men enda ikke lært å forme det til ord...

Jesus er et forbilde for de to disiplene. De ser opp til han og er sikkert veldig spent på å møte han og snakke med han. De står der sammen med Messias, han som alle jøder venter på, og har sikkert masse de vil snakke med han om. De spør han om hvor han bor...
I utgangspunktet virker dette spørsmålet ganske dumt, de har jo sikkert tusen ting de egentlig ville spurt han om.
Er du Messias? Er du virkelig Guds sønn? Skal du virkelig befri israelittene? Hvordan...?

Hvor bor du? spør de. Ikke fordi de har så sinnsykt lyst til å se på huset til Jesus, men de prøver å vise at de har veldig lyst til å snakke med han og bli kjent med han. Og Jesus inviterer dem hjem til seg og de er sammen hele dagen. Og de får sikkert svar på alt det de egentlig lurte på.

Denne teksten handler om det å tørre å vise at man er interessert. Den handler om å møte andre med åpenhet, respekt, tillit og kjærlighet. Den utfordrer deg til å tørre å gå og snakke med hun du er forelska i selv om du egentlig ikke har noe fornuftig å si. Vise at du har lyst til å bli kjent med henne.
Kanskje går det som i teksten her. Kanskje får du en invitasjon til å bli bedre kjent...

Til slutt vil jeg utfordre dere og meg selv til tre ting:

For det første at vi møter de menneskene vi treffer med åpenhet, respekt og kjærlighet. Vi er gaver gitt av Gud - til hverandre.

For det andre utfordres dere til å møte Jesus. Det er kanskje litt vanskeligere... Men det handler om å vise interesse, møte med tillit istedenfor mistro - ha en positiv innstilling til Jesus, hvem han er og hva han betyr for meg.
Hvor kan du møte han?
- Jo, i bibelens historier - hvor du kan lese om andre menneskers møte med Jesus - der kan du møte ham du også.
- I bønnen, i nattverden. i de menneskene vi møter, der kan vi se glimt av Jesus. Han elsker deg over alt i verden, han døde faktisk for din skyld, og han sto opp igjen for din skyld.

Jesus inviterer oss hjem til seg, på samme måte som han inviterte de to. Det er den tredje utfordringen.
Vi inviteres til kirken. Kirken skal være et sted vi kan møte Jesus, og finne fellesskap, vennskap og kjærlighet. Et sted med lav dørterskel, vidåpne dører og høyt under taket, der hver enkelt kan finne sin plass - uansett alder, fartstid i kirken og tro...

Kanskje må vi av og til følge etter Jesus på avstand - og vente på at han skal spørre "hva vil du?" Kanskje vi spør "hvor bor du?"
Og da vil han helt sikkert svare - kom og se!
Rangér:

© 1997-2011 Kommunion as
Jay.no og Kristen.no er varemerker for Kommunion as
Alle artikkel og bilder er gjengitt med tillatelse fra de respektive opphavsmenn. Gjengivelse tillatt kun etter forespørsel. For mer informasjon om copyright, se "om oss ".
Alle Bibeltekster er © copyright Det norske Bibelselskap 1978/85/2005 med mindre annet er oppgitt.
Redaktør: Susanne Bjorvand Ansvarlig redaktør: Anders Torvill Bjorvand
Webutvikling: Kommunion as

Powered by Cornerstone